Ako vytvoriť e-shop

Kvalitne vypracovaný e-shop vám ušetrí nielen peniaze, ale aj čas. 

Časté problémy e-shopov

Nájdete si produkt, ktorý sa vám páči. Navštívite e-shop a vec si neviete objednať.  Navigácia na webovej stránke je príliš komplikovaná, vyžadujú od vás priveľa kliknutí, až to nakoniec vzdáte a z e-shopu odídete.

Týmto problémom u nás predchádzame. E-shopy navrhujeme v minimalistickom štýle. Navrhneme minimálny počet kliknutí, ktoré zákazník musí urobiť na to, aby si produkt alebo službu objednal. 

Zákazníci chcú jednoduchosť a s nákupom chcú mať čo najmenej starostí. Preto im poskytneme všetky potrebné informácie tam, kde to bude jasne viditeľné bez toho, aby museli prechádzať zložitou navigáciou vášho e-shopu. Aké sú najčastejšie chyby pri tvorbe e-shopu si prečítate v našom článku Základné chyby pri tvorbe e-shopu.

Redizajn webovej stránky alebo e-shopu

Svet technológií sa vyvíja rýchlejšie, ako sa mu väčšina ľudí stíha prispôsobovať. E-shopy nie sú výnimkou. Neaktuálne informácie alebo zastaraný dizajn môžu vašich zákazníkov skôr odradiť ako premeniť na zákazníkov. 

Zložitá navigácia alebo komplikovaný platobný proces je častým dôvodom opustených košíkov a straty zákazníkov na mnohých e-shopoch. Predaj na internete už nie je len o zriadení e-shopu a dúfaní, že naň prídu zákazníci.

Viac sa dočítate v článku 9 vecí, ktoré by mala obsahovať dobrá webová stránka.

Svojim potenciálnym zákazníkom musíte poskytnúť online komfort pri nákupe a plynulosť cesty od prvej návštevy až po dokončenie nákupu. 

Ako na na marketing a propagáciu web stránky a e-shopu?

E-shop je prvým krokom pri online predaji. Teraz musíte naň priviesť návštevníkov. Máte dve možnosti. Prvá možnosť je dúfať, že zákazníci stránku nájdu a budú ju navštevovať. Alebo sa postaráte o to, aby web stránku našli a produkt kúpili.  Ako na to?

  1. Naplánovanie marketingovej stratégie
  2. Definícia cieľov, ktoré chcete dosahovať
  3. Zabezpečenie technickej stránky
  4. SEO
  5. Google Ads
  6. Sledovanie plnenia cieľov
  7. Optimalizácia
  8. Späť na začiatok

Plánovanie marketingovej stratégie

Ktoré marketingové kanály sú pre vás vhodné? Ako chcete propagovať svoju stránku alebo elektronický obchod? V prvom rade si treba uvedomiť, že nebudú stačiť len posty na Facebooku. Marketingová stratégia by mala zahŕňať oveľa viac. Je potrebné urobiť základné kroky:

  • zadefinovať cieľového zákazníka,
  • vypracovať  “buyer persona”,
  • zhodnotiť konkurenciu a odlíšiť sa,
  • navrhnúť marketingové kanály.

Definícia marketingových cieľov, ktoré chcete dosahovať

Je rozdiel v tom, či ponúkate služby, predávate fyzické alebo digitálne produkty. Každý e-shop a webová stránka majú iné ciele, ktoré je potrebné merať. 

Pre niekoho to môže byť prihlásenie na odber newsletteru, vyplnenie kontaktného formulára, pridanie tovaru do košíka, dokončenie nákupu  a podobne. 

V tomto kroku sa pozrieme na to, aké ciele by vaša webová stránka alebo e-shop mali dosahovať. Téme marketingu sme sa venovali v článku 5 tipov pre zlepšenie vášho marketingového plánu.

Zabezpečenie technickej stránky

Ak neviete ako na to, žiadne starosti. Kódovanie môžete prenechať na nás. Pri tvorbe webových stránok a eshopov používame analytické nástroje ako Google Analytics alebo Facebook Pixel, ktoré zaznamenávajú správanie návštevníkov na vašej webovej stránke. 

Budete vidieť napríklad to, odkiaľ prichádzajú návštevníci, na ktoré stránky klikajú, koľko času trávia v e-shope, ktoré stránky sú najpopulárnejšie a podobne. 

Nemusíte sa báť ochrany súkromia. Všetky údaje sú anonymné. 

Zadefinujeme si základné ciele a budeme ich sledovať. Napríklad kliknutie na tlačidlo pridať do košíka, odoslanie kontaktného formulára a podobne. 

Získané dáta ďalej použijeme pri optimalizácii stránky pre zvýšenie konverzií, nastavenia reklamy a podobne. Použijeme na to Google Tag Manager. Vďaka veľmi malému kódu vašu stránku nespomalí ako iné analytické nástroje. 

Optimalizácia obsahu pre vyhľadávače

Webová stránka je hotová, ale zákazníci ju nevedia nájsť. To je problém. Je dôležité priviesť na stránku návštevníkov, a tých následne premeniť na zákazníkov. 

Jedným zo spôsobov, ako priviesť na stránku návštevníkov je platená reklama. Tento spôsob je častokrát veľmi nákladný a pre mnohých z dlhodobého hľadiska nerentabilný. 

Riešením môže byť tzv. SEO alebo Search Engine Optimization. Inými slovami, urobíme vašu stránku viditeľnou pre vyhľadávače. 

Ak napríklad predávate svetre pre psov, urobíme všetko pre to, aby ste sa zobrazili na prvej stránke v organickom vyhľadávaní. Zadefinujme si relevantné kľúčové slová a frázy. 

Dosiahneme to tak, že budeme optimalizovať obsah, aby sa v ňom nachádzali potrebné kľúčové slová, vytvoríme meta popisy a nadpisy tak, aby vyhľadávač rozumel tomu, čo sa na stránke nachádza. 

Platená reklama v Google Ads

Je vaším cieľom získať od zákazníkov telefonáty? Naším cieľom je, aby  vás zákazníci našli a aby ste sa zobrazovali na priečkach pred konkurenciou. Nezáleží na tom, či je vaša stránka úplne nová alebo má 10 rokov. 

Vytvoríme pre vás reklamnú kampaň, ktorá vám prinesie nových potenciálnych zákazníkov. 

Sledovanie plnenia cieľov

Marketingovú stratégiu nestačí len nastaviť, spustiť a nechať ležať ľadom. Je potrebné pravidelne sledovať jej výsledky. Len tak zistíme, čo funguje a čo nie. 

Na tento účel nám poslúžia analytické nástroje Google.

Správa webovej stránky alebo e-shopu

WordPress je najrozšírenejší systém na správu obsahu. Nezáleží na tom, či sa jedná o obrázky, články, videá alebo iné formáty. 

WooCommerce podporuje viac ako 30% e-shopov na celom svete. Je to záruka toho, že máte vo svojich rukách, resp. na svojom hostingu nástroj, ktorý funguje. Mnoho iných systémov funguje na firemných systémoch, ktoré sú uzavreté a dokážete získať pomoc len vo firme, ktorá tento software vytvorila. 

Komunita, ktorá obklopuje WordPress a WooCommerce je obrovská, a preto sa nemusíte báť, že na to budete sami. Bez väčších problémov dokážete nájsť profesionála, ktorý vám s vašim e-shopom pomôže. 

Chcete rásť? Rozšírenia, ktoré sú k dispozícii vám dajú takmer neobmedzené možnosti toho, čo so svojou webovou stránkou alebo e-shopom môžete robiť. 

Hotové riešenie alebo e-shop na mieru?

Hneď na začiatku je potrebné zvážiť, na čo svoj e-shop potrebujete, ktoré funkcie tam chcete mať a ako ho chcete spravovať. Na základe týchto požiadaviek budete vedieť urobiť lepšie rozhodnutie o tom, či potrebujete e-shop na mieru alebo vám bude postačovať hotové riešenie. Aký je medzi nimi rozdiel?

Hotové riešenie e-shopu

Potrebujete malý e-shop, kde bude 10-200 produktov? Ak nemáte žiadne alebo len minimálne skúsenosti s web dizajnom a správou webových stríánok, zvoľte toto riešenie. 

Pri hotových riešeniach dostanete do rúk hotový produkt, kde len nahodíte svoje produkty a staráte sa o marketing. Poskytovateľ služieb vám zvyčajne poskytuje možnosť použitia vlastnej domény, platobnej brány, marketingových nástrojov a všetkého, čo by ste vo svojom e-shope mohli potrebovať. 

Myslite na to, že vo všetkom ste odkázaný na svojho poskytovateľa služieb. Ak chcete robiť nejaké väčšie úpravy dizajnu, zaplatíte si. Ak chcete používať profesionálne funkcie e-shopu, rovnako si priplatíte. 

Toto riešenie je vhodné na začiatku podnikania, kedy potrebujete minimalizovať náklady. Mesačne platíte od 15-60 € za prenájom e-shopu. Vytvorenie takéhoto e-shopu je menej nákladné, ako e-shop na mieru. 

Nevýhody:

  • ste odkázaní na podporu poskytovateľa služieb. Ak chcete robiť úpravy v dizajne, zaplatíte si, ak chcete používať profesionálne nástroje, priplatíte si, 
  • hotové riešenia sú častokrát limitované tým, čo vám dodá poskytovateľ služieb a niekedy nefungujú dobre s inými systémami,
  • pri väčších zmenách v dizajne ste odkázaný na poskytovateľa služieb.

Výhody hotového riešenia:

  • nižšie počiatočné náklady,
  • možnosť použitia šablóny,
  • o technické záležitosti ako napríklad webhosting, zálohovanie a updaty sa stará poskytovateľ.

Zhrnutie

Ak s e-shopom len začínate, toto riešenie môže byť práve pre vás, pretože viete znížiť náklady. Taktiež nemusíte byť technicky zručný na to, aby ste si svoj e-shop dokázali spravovať. Pri vyššej cene prenájmu e-shopu získate prístup k profesionálnym nástrojom, ktoré sú overené a fungujú na iných e-shopoch. 

Ak hľadáte niečo unikátne alebo váš e-shop rastie, potom sa môžete stretnúť s obmedzeniami, ktoré hotové riešenia poskytujú. 

E-shop na mieru

E-shop na mieru znamená, že vám web developer v spolupráci s dizajnérom navrhnú jedinečný e-shop, ktorý bude vyzerať inak ako väčšina ostatných e-shopov. Vo väčšine prípadov sa nebude pracovať so šablónou, ale veľmi veľa vecí sa bude robiť na mieru. 

Keďže toto riešenie si vyžaduje omnoho viac času a je technicky náročnejšie, môžete sa pripraviť na to, že aj cena za takýto e-shop bude rádovo v tisícoch eur hneď na začiatku. 

Pre e-shopy na mieru sa používajú CMS systémy ako WordPress, Joomla, PrestaShop, Magento alebo Shopify. Tak, ako aj v predchádzajúcom bode, aj tu záleží na vašich požiadavkách a tom, ako chcete, aby e-shop vyzeral a fungoval. Od toho sa budú odvíjať aj technológie, ktoré sa pri tvorbe e-shopu použijú. 

Výhody e-shopu na mieru:

  • jedinečný dizajn,
  • prispôsobenie webu predmetu podnikania,
  • neobmedzená možnosť úprav,
  • z dlhodobého hľadiska menej finančne náročné.

Nevýhody e-shopu na mieru:

  •  vysoká vstupná investícia,
  •  rôzna obtiažnosť rozšírenia.

Prihláste sa na odber noviniek

Každý mesiac pripravujeme množstvo zaujímavých článkov, ktoré môžu posunúť vaše online podnikanie vpred.