9 vecí, ktoré by mala obsahovať (dobrá) webová stránka?

V tomto reporte sa dozviete niekoľko informácií z našich skúseností s tvorbou webových stránok, na čo by ste sa mali zamerať a čomu sa vyvarovať. Naozaj dobrá webová stránka by mala obsahovať viac vecí, ako len tie, ktoré spomíname. My sme sa zamerali na tie, ktoré považujeme za najdôležitejšie.

Poďme sa na to pozrieť.


1. Moderný a responzívny dizajn

Návštevníci webovej stránky by mali mať rovnakú skúsenosť z návštevy stránky bez ohľadu na to či ju navštevujú z telefónu, laptopu, tabletu alebo stolového počítača. Responzívna webová stránka znamená, že obsah sa prispôsobí veľkosti obrazovky automaticky. Väčšina CMS systémov ako napríklad WordPress má túto funkciu už zabudovanú v šablónach, no aj napriek tomu je potrebné skontrolovať, či sa stránka zobrazuje správne na rôznych typoch zariadení. Môže sa stať, že je potrebné urobiť drobné úpravy v nastaveniach a doladiť rozloženie elementov, zarovnanie a pod.

Ak je vaša webová stránka postavená na staršej technológii, potom by ste mali na tomto bode zapracovať. Takmer 50 percent návštev sa odohráva na mobilných zariadeniach a toto číslo sa bude časom zvyšovať. Je webová stránka optimalizovaná?

2. Jednoduchá a prehľadná navigácia

Položme si základnú otázku. Našiel zákazník na stránke to, čo hľadal? Jednoduchá a prehľadná navigácia by mala byť samozrejmosťou. Keď tvoríme webovú stránku, tak sa riadime pravidlom:

“Menej je (niekedy) viac.”

Väčšina ľudí napríklad očakáva, že kliknutím na logo webovej stránky sa vráti na hlavnú stránku, a preto nie je potrebné túto položku duplikovať. Predtým, než odstránite odkaz na „domov“ alebo „úvod“, uistite sa, že sa návštevník webovej stránky vie dostať na hlavnú stránku bez problémov.

Aj hlavné menu by malo byť jednoduché a prehľadné. Namiesto množstva položiek je lepšie vytvoriť podkategórie a logicky ich zoskupiť. Pri tvorbe webových stránok sa riadime pravidlom, že navigácia by mala byť intuitívna. Napríklad po prvotnom návrhu si  k sebe posadíme niekoho (kto nemá príliš veľa skúsenosti s dizajnom) a testujeme nasledovné otázky.

  • Môžeš prejsť na kontaktný formulár?
  • Pridáš do košíka nejaký tovar?
  • Otvoríš galériu?
  • Prejdi prosím na hlavnú stránku.
  • A množstvo iných…

Tento jednoduchý krok nás ubezpečí v tom, že navigácia je prehľadná a intuitívna. Ako vyzerá navigácia na vašej webovej stránke?

3. Optimalizované obrázky

Viac ako 50 percent návštev webových stránok  je z mobilných zariadení. Časom sa toto číslo bude zvyšovať. Veľké obrázky podstatne spomaľujú načítanie stránky. Optimalizácia obrázkov je preto veľmi dôležitá a nemala by sa podceňovať. Použitím softwaru dokážeme zmenšiť veľkosť niekedy aj o 90 percent, pričom zachovávame kvalitu obrázka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ak spravujete rozsiahlu webovú stránku s množstvom článkov, produktov a obrázkov, potom by bolo veľmi časovo náročné optimalizovať obrázky jeden za druhým. Aj na to existujú riešenia. U nás v TOMARCO sme fanúšikmi WordPressu hlavne kvôli rozsiahlej podpore a rozšírení. Len niekoľkými klikmi dokážete optimalizovať celú webovú stránku.

Medzi naše obľúbené pluginy patria

https://wordpress.org/plugins/imagify/

optimalizacia seo

 

4. SEO optimalizácia

Jedna z vecí, ktoré prispejú k lepšiemu umiestneniu stránky vo vyhľadávaní sú metapopisy vašich stránok.

Metapopisy sú krátke úseky textov, kde zhrniete to postatné, o čom je váš článok alebo stránka. Je to popis, ktorý sa zobrazí vo vyhľadávaní hneď pod nadpisom stránky. Dajte si na tom záležať a vyhľadávače vás za to odmenia. V tomto texte by ste mali v krátkosti zhrnúť, o čom je stránka alebo článok. Návštevník by mal vedieť, čo môže na stránke očakávať. Taktiež netreba zabúdať na výzvu k akcii.

Pre naše projekty používame plugin Yoast, s ktorým máme dlhoročné skúsenosti. Nie je to jedniný alebo najlepší plugin, ale nemáme voči nemu žiadne výhrady. Pracuje na ňom tím developerov, je veľmi dobre dokumentovaný a na stránke nájdete veľa užitočných tipov.

5. Kvalitný a relevantný obsah

(Naozaj) Dobrá webová stránka by mala obsahovať (naozaj) dobrý obsah. Sú výstižné články hodnotnejšie, ako dlhé málo zaujímavé litánie? Odpoveď na túto otázku nie je zrejmá. Krátky a prehľadný obsah môže byť hodnotnejší pre čitateľa, ale dlhší a obsažnejší text môže byť zaujímavejší pre vyhľadávače.

Vo všeobecnosti sa riadime pravidlom zlatej strednej cesty. Ak vieme povedať, čo chceme, jednoducho bez zbytočného rozpisovania, tak to tak aj napíšeme. Pokiaľ si téma vyžaduje viac informácií, tak sa tomu nebránime.

Určite by ste si mali dať záležať na kvalite obsahu. Písať jasne k danej téme. Informácie, o ktorých píšete, by mali byť pre čitateľa hodnotné.

6. Analytika

Webová stránka bez analytiky je ako dovolenka bez fotiek. Bez analytického nástroja sa oberáte o drahocenné dáta, ktoré vám ukážu, kto a kde navštevuje vašu  stránku , ako sa zákazník  na nej  správa  a o možnostiach remarketingu.

Čo sa dá merať, dá sa aj zlepšiť.

Ako vo väčšine prípadov, aj tu existuje množstvo možností. Tou najpoužívanejšou bude nástroj Google Analytics. Na prvý pohľad môže byť integrácia zložitá, ale pozostáva len z niekoľkých krov.

  1. Vytvorenie účtu na Google Analytics,
  2. Inštalácia sledovacieho kódu na vašu webovú stránku,
  3. Sledovanie návštevnosti.

V tomto článku sa tejto téme nebudeme venovať detailne. Pre viac informácií môžete navštíviť stránku Google.

7. Zabezpečenie

V neposlednom rade by ste mali uistiť vašich návštevníkov o bezpečnosti vašej webovej stránky. SSL certifikát je v dnešnej dobe nutnosť.

Na trhu je množstvo druhov SSL certifikátov a to, aký použijete je na vás. Odporúčame sa poradiť s vaším hosting providerom alebo môžete napísať aj nám.

SSL certifikát je možné získať aj zadarmo. Prvou zastávkou by mala byť stránka https://letsencrypt.org/ , kde sa o tejto problematike dozviete viac.

8. Gramatika

Gramatika nielen v škole, ale aj na webovej stránke. Zákazníci si všímajú rôzne chyby a gramatické prehrešky. Ak máte gramatickú, či štylistickú chybu na vlastnej webovej stránke, zákazník predpokladá, že vaše vzdelanie nemusí byť dostatočné.

Nemusíte ovládať kompletný slovník slovenského pravopis, ale webovú stránku by ste mali dať skontrolovať odborníkovi na daný jazyk. Medzi naše nástroje patrí http://slovniky.juls.savba.sk/

9. Základné údaje o firme

Myslite na všetky právne náležitosti, ktoré má stránka obsahovať, GDPR nevynímajúc.

Medzi základné patrí:

  • obchodné meno,
  • sídlo podnikania,
  • identifikačné číslo,
  • označenie registra, ktorý podnikateľa zapísal  a číslo zápisu,
  • kontaktné údaje vrátane emailu.

Používate súbory Cookies? V tom prípade nezabudnite na zákon o ochrane osobných údajov. 

 

Zaujímalo by nás, ktoré z týchto bodov máte už zapracované na vašej webovej , a ktoré vám chýbajú. Dajte nám vedieť v komentároch.

Prihláste sa na odber noviniek

Každý mesiac pripravujeme množstvo zaujímavých článkov, ktoré môžu posunúť vaše online podnikanie vpred.