Mailchimp je jednoduchý nástroj, vďaka ktorému viete osloviť pomocou mailu svojich klientov. V email marketingu je veľmi obľúbený a často využívaný. Jeho užívateľské rozhranie je jednoduché, až blbovzdorné a pri správne zvolenej stratégii aj účinné. Nehovorím len o predajných a informačných mailoch. Mailchimp toho dokáže omnoho viac.
Čo je email marketing
V skratke by sme mohli povedať, že ide o lacnú a efektívnu komunikáciu s klientmi. Pomocu newslettra môžete klientov informovať o nových produktoch, zľavách alebo novinkách z oblasti vášho podnikania. Newsletter nemusí byť len predajný kanál vášho biznisu. Pomáha vám ostať v kontakte s vašimi klientmi.
Oproti iným online komunikačným nástrojom ho dokážete personalizovať a mať osobnejší kontakt.
Historické okienko
Spoločnosť bola založená v roku 2001. Samotná firma sa pritom venovala webdizajnu pre veľké spoločnosti. Ako vedľajší produkt vytvorili mailovú marketingovú službu pre menších klientov. Mailchimp bol založený ako lacnejšia verzia drahého produktu.
Mailchimp je výborná ukážka toho, ako sa z vedľajšieho malého produktu môže stať nosný produkt firmy. V roku 2007 zanechali webdizajn a venovali sa len rozvoju Mailchimpu. Takto pomáhajú rásť aj malým nenápadným podnikom. Čo je vlastne aj posolstvo a filozofia firmy – posilniť slabých.
Výhody Mailchimpu
Platená a neplatená verzia
Za výhodu Mailchimpu považujem, že ponúka klientom dve verzie, bezplatnú a platenú. Ak s email marketingom len začínate a sieť kontaktov si len budujete, postačí aj bezplatná verzia.
Ak sa rozhodnete pre platenú verziu, získate viacero výhod. Pre aktuálny cenník MailChimp navštívte túto stránku.
Dôveryhodnosť
Veľkým plusom Mailchimpu je jeho dôveryhodnosť. Na trhu je dlho a používajú ho milióny používateľov na celom svete.
Prístup k metrikám
Každá marketingová kampaň by mala byť vyhodnocovaná. V Mailchimpe máte prístup k metrikám, kde krásne vidíte rozpísané, koľko emialov bolo doručených, otvorených. Koľko nákupov sa vykonalo, výkonnosť kampane z hľadiska nákupov a podobne. Vidíte, na ktoré odkazy zákazníci klikli, odkiaľ nakupujú a kedy. Všeky metriky vám pomôžu pri optimalizácií ďalších kampaní.
Môžete odstrániť logo Mailchimp?
Ak chcete, logo Mailchimp môžete odstrániť. Stačí aktualizovať svoj účet na niektorú z platených verzií.
Možnosti testovania
Jednou z výhod je, že môžete poslať testovací email. Na ňom uvidíte, ako vyzerá vo finálnej verzii – ako ho uvidia zákazníci. Vyskúšate, či fungujú všetky prelinkovania a či obsahuje všetky náležitosti, ktoré má mail obsahovať.
Využiť môžete aj A/B testovanie. Potom sa viete rozhodnúť, ktorý email mal viac otvorení, viac interakcií, prípadne nákupov.
Jednoduché intuitívne ovládanie
Na prácu s mailchimpom nepotrebujete žiadne špeciálne znalosti. Jeho navigácia je intuitívna a jednoduchá. Za pomerne krátky čas sa v ňom dokážete zorientovať. Po nejakom čase dokážete vytvoriť email veľmi rýchlo.
Nevýhody Mailchimpu
Mailchimp vám môže zrušiť účet
Áno, Mailchimp vám môže pozastaviť alebo zrušiť účet. Ak dostáva príliš veľa upozornení na zrušenie odberu alebo veľa nahlásení o spame, môže to urobiť. Bez predchádzajúceho upozornenia.
Tvoríte si vlastné šablóny
Môžete použiť aj šablóny, ktoré má Mailchimp. Ale pre odberateľov nie sú také príťažlivé. Preto je lepšie tvoriť si vlastné. Druhou možnosťou je import vlastných formulárov. Pre vás ako majiteľa biznisu to znamená, že musíte investovať čas alebo peniaze.
Jeden zoznam
Mail môžete odoslať naraz len na jeden zoznam. Ten si síce môžete upraviť, ale nemôžete používať viacero zoznamov. Pre niektoré biznisy alebo používateľov to môže byť problém.
Mailchimp v porovnaní s inými nástrojmi
Mailchimp má v email marketingu pevné postavenie a využíva ho mnoho firiem. Obľúbený je pre svoju jednoduchú navigáciu, množstvu funkcií a základnej bezplatnej verzii. Samozrejme, existujú aj alternetívy. Vybrali sme tie, ktoré nás najviac zaujali. Výber je už na vás, pre ktorú platformu sa rozhodnete.
Sendinblue
Sendinblue konkuruje Mailchimpu cenou a vizuálnou automatizáciou. Pre tých, ktorí začínajú s email marketingom, je dobrou voľbou. Bezplatná verzia ponúka odoslanie do 300 mailov denne bez ohľadu na počet kontaktov. Bonusom je aj veľké množstzvo bezplatných emailových šablón.
Platená verzia začína na 19 eurách za mesiac. Pri nej môžete poslať až 20 000 mailov mesačne.
Okrem emailových kampaní ponúka možnosť SMS kampaní, vstupných stránok, reklám na Facebooku a živý chat pre vašich zákazníkov.
Pre Mailchimp sú celkom slušnou konkurenciou.
MailerLite
Verziu zadarmo máte do 1000 kontaktov a 12 000 poslaných mailov mesačne. Mailchimpu konkuruje hlavne cenou. MailerLite má pokročilé a prepracované funkcie vo veľmi dostupnej cene.
Zameriava sa predovšetkým na email marketing pre firmy. Cena začína na 9 dolároch mesačne. Ponúka aj platené doplnky ako Prémiová podpora, Custom design alebo Dedicate IP.
GetResponse
Alternatíva pre firmy, ktoré s email marketingom len začínajú. Jeho prednosťou je jednoduchosť používania. Intuitívne rozhranie a bohatá funkcilonalita robia z GetResponse populárny marketingový nástroj.
Do 500 kontaktov a 2500 emailov mesačne je free verzia. Platená verzia začína na 13,12 erur a 1000 kontaktoch a neobmedzenom množstve emailov.
Constant Contact
Poteší milovníkov WordPress, pretože dobre funguje s OptinMonsters a WPForms. Integrovať ho dokážete aj so Shopify.
Poskytuje veľké množstvo šablón a obrázkov, dokážete vytvárať dynamické formuláre, ankety, prieskumy. Ich veľkým plusom je skvelá podpora cez chat, email alebo telefón.
Za odoslané emaily si neúčtuje nič, účtuje si za počet kontaktov. Cena začína na 10 dolároch mesačne do 500 kontaktov mesačne.
HubSpot
HubSpot je viac predajný a servisný software. Jeho obrovským plusom je CRM systém zadarmo. Pomôže vám vytvoriť konkrétny profil zákazníka.
Samozrejme, pomôže aj s marketingovými aktivitami.
Nájdete tu rôzne bezplatné funkcie. Cena začína na 41 eur za Service Hub a Sales Hub.
Služieb, ktoré vám pomôžu s email marketingom, je podstatne viac. Vybrali sme tie, ktoré zaujali nás. Každému vyhovuje niečo iné.
U nás v TOMARCO využívame Mailchimp a spravujeme emailové kamapane viacerým klientom.
Mailchimp a GDRP
GDPR sa týka aj Mailchimpu. Nemôžete posielať emaily len tak na akúkoľvek emailovú adresu. Všetky mailové adresy musia byť získané zákonnou cestou.
Ak začínate biznis, môžete emailové adresy získať cez:
- Ebook,
- Bezplatný webinár,
- Membership,
- Social media kampane,
- Eshop customers.
Pozor, všetci musia byť oboznámení, že mail môže byť použitý na marketingové účely. Súhlas musí byť dobrovoľný. V každom newslettri musia mať možnosť odhlásiť sa z odberu.
Niektoré firmy si nakupujú emailové adresy. Toto neodporúčame. Veľmi ľahkko sa môžete dostať do problémov. Po prvé, neviete, či majitelia emailových adries sú vašou cieľovkou. A, môže sa stať, že vás vo veľkom začnú nahlasovať ako spam alebo sa odlhásia z odberov. Môžete si tak koledovať o zrušenie účtu.
Aj v marketingu platia určité pravidlá a tie sa majú dodržiavať. Účinnejšie je zbierať si vlastné emailové adresy od svojich alebo potenciálnych zákazníkov. Trvá to síce dlhšie, ale výsledok je lepší.
Ak chcete posielať emaily neklientom musíte mať:
- súhlas na posielanie newslettru,
- dotknutú osobu musíte oboznámiť s podmienkami udeleného súhlasu a splniť si informačnú povinnosť,
- mať určenú dobu uchovávania a vymazania.
Ako by mal vyzerať newsletter
Konzistentnosť
S tým, ako bude newsletter vyzerať sa môžete pohrať. Ale, farby laďte vo farbách brandu. Nepreháňajte to s inými farbami. Každý mail by mal mať rovnakú štruktúru, dĺžku a pôsobiť jednoliato.
Minimum textu
Aj pri email marketingu používate predajné texty. Nepíšete slohy. To, že ste vymysleli dlhé trojriadkové vety je síce super, ale nebudú predávať. Minimalizujte text a zakomponujte nanápadné CTA (Call to Action – Výzvu na akciu).
Dĺžka emailu
Pri tvorbe newslettra majte v hlave myšlienku, že všetko by malo byť pre zákazníkov jednoduché. Nechcú hľadať, nechcú čítať dlhé texty. Postačia 2-3 scrolnutia. Napíšte záchytné body, píšte v odsekoch, píšte dôležité informácie a nezabudnite na CTA.
Periodicita
Ideálne množstvo poslaných emailov neexistuje. Ale, nezaspamujte svojich zákazníkov a klientov zbytočnou poštou. Pri niektorých segmentoch stačia 1-2 emaily mesačne. Prečo? Ak ste si pripravili brutálne dobrý obsah, ktorý čítajú radi a zaujíma ich a nedočkavo čakajú ďalší email, posielajte častejšie.
V dnešnej uponáhľanej dobe, kedy veľa ľudí komunikuje práve pomocou emailu, môžu vaši zákazníci vnímať emaily ako spam a otravovanie. Tomuto sa chceme vyhnúť. Zo začiatku radšej pošlite jeden hodnotný mail.
Pomocou metriky, ktorú vám Mailchimp ponúka, si viete odsledovať, kedy maily posielať. Skúste sa vyhnúť tzv. „hluchým“ hodinám, ako je pondelok doobeda alebo piatok večer.
V marketingu sa často používa „zlatá“ hodinka, kedy sa uvereňujú posty na sociálnych sieťach alebo posielajú emaily. Tá je v nedeľu večer po 18:00-19:00. Pozor, nemusí to platiť pre vašich zákazníkov.