PPC Reklama – Google Ads – návod na vytvorenie reklamnej kampane [2022]

Čo je to PPC a ako funguje – Google Ads reklamy – návod (starší Google AdWords)

Mnoho ľudí pozná reklamu v Googli ako AdWords. Nedávno sa táto služba premenovala z Google Adwords na Google Ads.

PPC alebo Pay Per Click (platba za kliknutie) je reklama, vo vyhľadávačoch a partnerských sieťach. Svoju firmu môžete zviditeľniť potencionálnym zákazníkom, ktorí hľadajú služby alebo produkty na webe. Ak ste účtovník, môžete si nastaviť svoju reklamu tak, aby sa zobrazila, keď niekto vyhľadáva frázu “účtovník v Žiline”. V tomto prípade hovoríme o reklamách vo výsledkoch vyhľadávania, tzv. Google Search Ads.

Nastavenie reklamnej kampane nie je príliš komplikované. Rozhranie Google Ads je veľmi intuitívne a pri každom poli si viete prečítať, čo na čo slúži. No aj napriek tomu, že tu máte vysvetlivky, je dobré si urobiť najprv jasnú stratégiu a aspoň na papier na krelisť celú štruktúru reklamného účtu a jednotlivých reklám. Pomôže vám to pri následnom vytváraní reklám. Ak si neviete dať rady, Google poskytuje veľmi detailné informácie o všetkých funkciách a ich použití, alebo potrebujete pomôcť s nastavením reklamného účtu, môžete sa pozrieť na našu službu: Vytvorenie reklamného účtu Google Ads.

PPC reklama – na čo si dať pozor hneď na začiatku

Pri PPC reklame si dajte hneď na začiatku pozor na tieto hlavné body:

  • správne nastavenie štruktúry účtu,
  • správne zvolenie kľúčových slov,
  • správne zvolenie negatívnych kľúčových slov (ušetríte množstvo financíí, pretože ľudia nebudú klikať na nerelevantné kľúčové slová)
  • nastavenie reklamného rozpočtu (reklamný rozpočet si nastavujete sami, zvyčajne nastavujete denný limit, ktorý chcete preinvestovať. Preto, ak chcete mesačne minúť napr. 200€, váš denný limit reklamného rozpočtu bude na všetky kampane cca. 7€/deň)
  • zvolenie správneho typu reklamy (zamyslite sa nad tým, či chcete inzerovať vo výsledkoch vyhľadávania alebo budovať značku prostredníctvom reklamných bannerov. Oba spôsoby majú svoje výhody aj nevýhody.)
  • správne nastavenie cieľovej skupiny,
  • nastavenie cieľov,
  • prepojenie s analytickým nástrojom Google Analytics. Dajte si pozor na to, aby ste mali vytvorený už novší typ Google Analytics 4, pretože starší Universal Analytics vám prestane fungovať 1. 6. 2023. Ak máte cez tento nástroj nastavené sledovanie konverzných akcií, potom určite potrebujete pomaličky presedlať na GA4. Ak by ste potrebovali viacej informácií, alebo chceli využiť naše služby pre nastavenie Google Analytics 4, môžete si pozrieť náš produkt: Nastavenie Google Analytics 4.

Pred vytvorením reklamnej kampane v Google Ads je dobré zobrať si papier a pero a jednoducho si tieto veci rozpísať. Hlavne, ak si reklamnú kampaň nastavujete po prvýkrát.

Správne nastavenie štruktúry účtu Google Ads

Štruktúra účtu sa bude líšiť v závislosti od vašich cieľov a potrieb reklamy. Ak ponúkate jednu alebo len pár služieb, napríklad Beauty salón, potom by štruktúra mohla vyzerať napríklad takto.

Google ads návod

Správe nastavenie štruktúry účtu Google Ads vám učetrí čas aj peniaze. Je veľmi dôležité rozdeliť jednotlivé služby a produtky do podkategórií. Dôvodom je, že každá reklamná skupina môže byť zacielená pre inú skupinu ľudí. Každá kampaň bude mať iné kľúčové slová. Ak by ste mali všetky kľúčové slová v jednej reklamej skupine (hovoríme o reklamách vo výsledkoch vyhľadávania alebo tzv. Search kampaniach), potom sa vám budú tieto kampane veľmi ťažko optimalizovať.

Preto odporúčame, aby ste mali “tématické” kľúčové slová v samostatnej kampani, alebo reklamnej skupine, ak ide o menší reklamný účet.

Vytvorenie jednej kampane so všetkými možnými reklamami je chybou. Je v tom zmätok a optimalizácia je takmer nemožná. Preto je dobré načrtnúť si štruktúru ešte predtým, než sa pustíme do vytvorenia reklám.

Prepojenie Goolge Ads (Google AdWords) s Google Analytics 4

Častou chybou pri tvorbe reklamnej kampane je neprepojenie účtu s Google Analytics 4. Webovú stránku je vhodné prepojiť aj s inými analytickými nástrojmi ako Facebook Pixel alebo LinkedIn Insight. V závislosti od toho, kde idete inzerovať.

Google Analytics vám poskytne detailné údaje o správaní zákazníkov. Google Ads vám ukáže základné údaje ako počet kliknutí, mieru zobrazení a iné metriky. Ukáže vám, odkiaľ zákazníci prichádzajú, ako dlho sú na stránke, aké stránky prezerajú a kde odchádzajú zo stránky. Mnohé z týchto informácií vám Google Analytics neukáže automaticky, budete si musieť nastaviť meranie vami zadaných konverzných akcií.

Prepojenie účtu je relatívne jednoduché.

Najprv sa prihláste do svojho účtu na adrese: https://ads.google.com

Kliknutím na nastavenia / Prepojené účty / Google Analytics si účty jednoducho prepojíte. Tento Google Ads návod funguje vtedy, ak už máte vytvorený účet Google Analytics.

prepojenie google ads a google analytics
prepojenie google ads a google analytics 4

Zvolenie správnych kľúčových slov

Zvolenie správnych kľúčových slov je “kľúčové”. Doslovne. Ak sa reklama zobrazuje pre nerelevantné kľúčové slová, miniete tak svoj rozpočet bez výsledkov. Pri výbere správnych kľúčových slov sa zamerajte predovšetkým na relevanciu. Ak ste menšia firma a máte spustenú menšiu reklamnú kampaň vo vyhľadávaní, potom skúste použiť približne 10-15 kľúčových slov. Radšej menej kvalitných a relevantných ako množstvo všeobecných.

Kliknutím na Nástroje a natavenia / Plánovač kľúčových slov sa vám otvorí okno, kde sa viete pripraviť.

plánovač kľúčových slov

Objem a prognózy vyhľadávania vám dajú prehľad o objeme vyhľadávania a tom, čo môžete očakávať.

PPC reklama

Do ďalšieho okna zadajte kľúčové slová, pre ktoré by ste chceli zobrazovať vašu reklamu. Kliknite na začíname. V ďalšom okne si môžete pozrieť približný odhad toho, čo môžete od daných kľúčových slov očakávať.

Dôležitejšie bude pozrieť sa na “Objavenie nových kľúčových slov”. V nasledujúcom okne zadajte kľúčové slová, pre ktoré by ste sa chceli zobrazovať. Momentálne bude stačiť, ak budú všeobecné a oddelené čiarkou. Ak chcete inzerovať pre Beauty salón, môžete zvoliť kľúčové slová ako: salón, kadernícky salón, beauty salón, kozmetika, a pod.

objavenie kľúčových slov

Objemy vyhľadávania a cena za kliknutie

Na tejto stránke môžete vidieť objemy vyhľadávania, cenu za kliknutie. Na tomto obrázku je vidieť cenovú ponuku pre zobrazenie v spodnej ako aj vrchnej časti stránky. Toto vám dá predstavu o tom, čo môžete očakávať.

Ak budete chcieť, aby sa vaša reklama zobrazovala vo vrchných pozíciách, pripravte sa na to, že si priplatíte. Tieto ceny nie sú fixné. Pri každom dopyte pre kľúčové slovo prebieha aukcia viacerých inzerentov. Ak má vaša reklama vysoké skóre, zobrazí sa pred konkurenciou. Ak je vaše skóre nízke, nezobrazí sa, prípadne sa zobrazí na nižších pozíciách.

Plánovač kľúčových slov

Okrem prehľadu cenových ponúk pre zadané kľúčové slová vám tento nástroj ponúkne aj iné návrhy. Niektoré môžu byť relevantné, iné nie.

Štruktúra reklamnej kampane

Poďme sa teraz bližšie pozrieť na štruktúru reklamnej kampane. Neexistuje jeden návod, ktorý by bol vhodný pre všetkých inzerentov. Skôr sú to techniky a pravidlá, ktoré je dobré dodržiavať. Na začiatku je dobré nastavenie reklamnej kampane v Google Ads časovo náročnejšie. V dlhodobom merítku vám to ušetrí čas a peniaze.

Každá služba alebo kategória produktov by mala mať svoju vlastnú reklamnú kampaň. Tá by mala obsahovať jednotlivé reklamné skupiny s užším zacielením. Vytvorená reklamná skupina by mala obsahovať jednotlivé reklamy.  

Vytvorenie reklamnej kampane v Goolge Ads

V hlavnom paneli kliknite na Kampane / Nová kampaň

Vytvorenie reklamnej kampane v Goolge Ads

Na ďalšej obrazovke si vyberte cieľ svojej kampane. Výber cieľa závisí od druhu vyšich služieb, produktov a toho, čo sa snažíte docieliť. Pre malé firmy s obmedzeným rozpočtom je vhodné nastaviť kampaň bez cieľa. Po určitom čase to viete zmeniť. Ak ste vlastníkom e-shopu, potom je vaším cieľom Predaj.

Zvolenie cieľov v reklamnej kampani google ads

Zvolenie určitého cieľa má za následok odporúčania, pri následných nastaveniach. Pre ukážku zvolíme cieľ Potencionálni zákazníci.

V ďalšom kroku si zvolíme typ kampane. Typ kampane znamená, akým spôsobom sa bude reklama zobrazovať. Aj tu závisí typ reklamnej kampane od druhu služieb a marketingových materiálov, ktoré máte k dispozícii.

Momentálne chceme reklamu zobrazovať len vo vyhľadávaní, kde niekto hľadá určité výrazy. Zvolíme si typ kamapne “Vyhľadávacia”.

Typ reklamnej kampane google ads

Keďže predávame služby v Beauty salóne, naším cieľom môžu byť napríklad telefonáty. Od zákazníkov chceme, aby nám zatelefonovali a objednali si službu. Ak máte e-shop, potom vaším cieľom môže byť návšteva obchodu. Ak je cieľom návšteva webovej stránky, kde máte kontaktný formulár, cieľom bude návšteva webovej stránky. V tomto prípade si zvolíme cieľ “Návšteva webu”.

Postup pri vytvorení reklamnej kampane

Nasleduje vytvorenie reklamných kampaní. Porime sa znova na náš príklad Beauty salónu. V ponuke máme 3 základné služby. Kaderníctvo, kozmetiku a úpravu nechtov. Preto pre každú jednu službu vytvoríme jednu reklamnú kampaň.

Svoje reklamy chceme zobrazovať len vo vyhľadávaní, preto označíme políčko obsahovej siete.

Vytvorenie reklamnej kampane google ads

Zacielenie oblasti zobrazovania reklamy

Ďalej si zacielime oblasť, v ktorej chceme, aby sa naša reklama zobrazovala. Náš fiktívny salón sa nachádza v Žiline. Chceme, aby sa reklama zobrazovala v Žiline a jej okolí. Mnoho ľudí cestuje a za kvalitou nemajú problém cestovať aj niekoľko kilometrov. Preto chceme, aby sa reklama zobrazovala v celom kraji. Nemalo by zmysel reklamu zobrazovať v Košiciach alebo Bratislave. Ako jazyk si zvolíme slovenčinu.

zacielenie publika v reklamnej kampani google ads

Následne si zvolíme publikum. Do vyhľadávania sme zadali slovo kaderníctvo. Google nám pomôže s návrhmi publika. Zaškrtli sme všetky, ktoré sú pre nás relevantné.

vytvorenie publika v google ads

Rozpočet reklamnej kampane

Ďalej si nastavíme rozpočet a ponúkanie cien. V tomto políčku si nastavíme denný rozpočet, ktorý chceme minúť. Niekedy sa môže stať, že sa minie vyššia denná suma, inokedy nižšia. Na konci mesiaca nezaplatíte viac, ako bol stanovený rozpočet. Mesiac máj má napríklad 30 dní a váš rozpočet je 10€ na deň, na konci mesiaca zaplatíte maximálne 300€.

Momentálne chceme, aby sa na reklamu klikalo čo najviac. Preto sa zameriame na kliknutia. Limit maximálnej ponuky CZK môžeme, ale nemusíme nastaviť. Je to maximálna suma, ktorú sme ochotní zaplatiť za jedno kliknutie. Keď sa pozriete na plánovač kľúčových slov uvidíte, aká je priemerná cena za jedno kliknutie. Táto cena sa líši v závislosti od konkurencie, objemu vyhľadávania a pozície, kde sa chcete zobraziť. Čím vyššia konkurencia a vyššie pozície, tým porastie aj cena.

Momentálne chceme reklamu spustiť bez toho, aby sme ju nejako obmedzovali. K cenovej ponuke za jedno kliknutie sa môžeme kedykoľvek vrátiť. Ak sa napríklad reklama nebude zobrazovať, môžeme cenu zvýšiť.

Poznámka

Reklamné kampaň nie je fixná vec. Nefunguje to tak, že ju raz nastavíme a bude tak fungovať už naveky. Je potrebné s ňou pracovať, preto berte tento návod len ako ukážku, miesto, z ktorého sa viete odraziť. Ak na začiatok nastavujeme cielenie na maximalizáciu kliknutí, neznamená to, že chceme navždy maximalizovať kliknutia. Našim cieľom by mala byť maximalizácia konverzí alebo zvyšovanie CZA, tzv. ceny za akciu. Toto je však dlhodobá stratégia a potrebujete viac skúseností na to, aby ste toto vedeli nastaviť.

nastavenie reklamného rozpočtu

Rozšírenia reklamy

Ako posledné nám zostáva nastaveie rozšírení reklamy. Rozšírení môže byť niekoľko. Môžete si tu nastaviť odkazy na podstránky. Napríklad jednotlivé služby, cenník, kontakt, referencie a podobne. V rozšíreniach o popisy si nastavíte napríklad výzvu k akcii, akčnú ponuku a podobne. Nakoniec je tu rozšírenie o telefonické funkcie. Toto je vhodné hlavne vtedy, ak chcete príjmať telefonické hovory priamo z reklamy. Okrem zavolania, vám môžu potencionálni zákazníci poslať aj textové správy.

Ak prevádzkujete kamennú predajňu, potom je vhodné nastaviť aj rozšírenie pre adresu na to, aby mohli klienti alebo zákazníci spustiť navigáciu. Prípadne tu máme aj rozšírenie o formulár, promo a podobne.

rozšírenia google ads

Keď máme všetko vyplené, klikneme na uložiť a pokračovať.

Pridanie kľúčových slov do reklamných skupín

Nasleduje vytvorenie reklamných skupín. V našom príklade salónu máme v reklamnej kampani Kaderníctvo – vyhľadávanie chceme vytvoriť niekoľko reklamných skupín. Každý reklamná skupina sa bude zameriavať na niečo iné.

Prvá reklamná skupina bude mať názov Dámske kaderníctvo. Zvolíme si niekoľko kľúčových slov, pre ktoré sa chceme zobrazovať. Opäť tu môžeme získať návrhy od Googlu. V pravom rámčeku stačí zadať kľúčové slovo a Google nám poskytne niekoľko návrhov.

Pridanie kľúčových slov do reklamných skupín

Rovnakým spôsobom by sme postupovali pri vytvorení reklamnej skupiny pre ďalšie kategórie. Keď máme vytvoré reklamné skupiny a zvolili sme si kľúčové slová, môžeme kliknúť uložiť a pokračovať.

Netreba sa obávať, že zvolíte zlé kľúčové slová. Vždy sa k tomuto bodu viete vrátiť, opraviť, zmeniť, upraviť.

Typy kľúčových slov

Za zmienku stoja rôzne typy kľúčových slov. Nie je slovo ako slovo. Ak chcete zobraziť reklamu pre hľadaný výraz dámske kaderníctvo je potrebné nastaviť typ zhody.

Voľná zhoda

Voľná zhoda kľúčového slova je veľmi všeobecná. Môže sa stať, že ak máte nastavené kľúčové slov kaderníctvo, reklama sa bude zobrazovať aj pre nerelevantné vyhľadávania. Napríklad: kadernícke pomôcky, kaderníctvo na predaj a podobne. Ak si nie ste istí, ktoré kľúčové slová nastaviť, môžete to vyskúšať aj voľnou zhodou.

Neskôr je potrebné sa vrátiť k nastaveniam a selektovať. V rozhraní Google Ads uvidíte, pre ktoré dopyty sa vaša reklama zobrazila.

Frázová zhoda

Pri frázovej zhode sú kľúčové slová viac špecifické. Reklama sa zobrazí, ak sa vo vyhľadávanej fráze nachádza vaše kľúčové slov. Napríklad, ak je kľúčové slovo “kaderníctvo”, reklama sa zobrazí v prípade vyhľadávania: “kaderníctvo v Žiline”, “dámske kaderníctvo”.

Presná zhoda

Pri presnej zhode sa zobrazí reklama len vtedy, ak sa vyhľadávaná fráza presne zhoduje s kľúčovým slovom. Napríklad, ak je kľúčové slovo nastavené na presnú zhodu: [dámske kaderníctvo], reklama sa zobrazí len ako niekto vyhľadá “dámske kaderníctvo”.

Negatívne kľúčové slová

Ak sú niektoré slová nerelevantné, môžete tieto slová pridať ako negatívne kľúčové slová. V prípade kaderníctva, by sme napríklad nastavili slovo pomôcky ako negatívne kľúčové slovo. Keď niekto vyhľadá “pomôcky do kaderníctva” reklama sa nezobrazí.

Vytvorenie reklám v Google Ads

Vytvorenie reklám v Google Ads

Nakoniec nám zostáva vytvorenie jednotlivých reklám. V závislosti od rozpočtu sa odvíja počet reklám, ktoré sa vytvoria. Pri nižších rozpočtoch, napríklad 5€-10€ pre jednu reklamnú skupinu vytvoríme na začiatok 3 varianty reklám. Vyšší počet nemá zmysel, pretože sa nebudú zobrazovať všetky reklamy. Neskôr, po spustení reklamy uvidíte výsledky. Výsledky môžete vidieť po nkeoľkých týždňoch. Reklamy, ktoré sa zobrazujú málo alebo je ich CTR (click through rate) nízka vymažete. Vytvoríte varianty tých reklám, ktoré majú lepšie výsledky.  

Cieľová adresa

Toto je adresa, kam chcete, aby sa návštevníci dostali po kliknutí na reklamu. Môže to byť hlavná stránka. Ak je vaša reklama špecická pre niektorú službu alebo produkt, nastavte ju na adresu služby. Napríklad beautysalon.sk/kadernictvo

Nadpisy reklám

V nadpise by mali byť zahrnuté kľúčové slová, pre ktoré sa chcete zobrazovať. Mali by byť jednoduché a výstižné.

Popisy reklám

V popisoch sa môžete trošku rozpísať. Máte k dispozícii 90 znakov a je dobré využiť ich naplno. Aj v popisoch reklamy môžete zahrnúť kľúčové slová. Poskytnite zákazníkom viac informácií a dôvod, prežo by mali na vašu reklamu kliknúť.

Pre každú reklamnú skupinu vytvorte minimálne 3 rôzne varianty reklám s rôznymi kľúčovými slovami. Google bude vaše reklamy rotovať. Pokúsi sa sa zobraziť tie najrelevantnejšie z nich. Časom uvidíte, ktoré z nich sa majú najlepší úspech.

Gratulujeme, zvládli ste to. Ako vidíte, nastavenie reklamy v Google Ads nie je vôbec zložité. Ak ste si svoju reklamnú kampaň poriadne pripravili, môžete očakávať lepšie výsledky.

Dokončenie vytvorenia kampane v google ads

Optimalizácia kampane v Google Ads (AdWords)

Spustením reklamy nekončíme. Na začiatku sa bude reklama optimalizovať. Google bude skúšať zobrazenie rôznych reklám. Bude sa “učiť”, ako dlho návštevník zostane na stránke, či vykoná konverziu, koľko stránok si prezrie a podobne.

Optimalizácia kampane v Google Ads (AdWords)

Je dôležité optimalizovať svoju webovú stránku tak, aby bola pre návštevníkov prehľadná. Okrem toho by mala byť optimalizovaná pre mobilné zariadenia.

V návrhov kľúčových slov môžete vidieť, že viac ako 50% vyhľadávaní pochádza z mobilných zariadení. Netreba to podceňovať.

Google Ads účet navštevujte pravidelne, zapracujte odporúčania od Google. Optimalizujte reklamy. Ak má niektorá z nich slabé výsledky, preneste svoju pozornosť na tie, ktoré fungujú lepšie. Vytvore nové varianty. Uvidíte, že výsledky sa dostavia.

Neskôr môžete začať experimentovať. Môžete vyskúšať zmenu publika, rôzne ponúkanie cien, iné varianty reklám a podobne.

Nastavenie očakávaní

Ako poslednú veci spomeniem očakávania. Na začiatku si treba nastaviť reálne očakávania. Online reklama môže pomôcť, ale nečakajte zázraky zo dňa na deň. Po spustení reklamy je potrebné nechať ju bežať týždeň až dva pred tým, než začnete robiť zmeny. Taktiež po každej zmene je potrebné reklamu nechať bežať, aby sa sama optimalizovala. Podľa výsledkov následne zapracovať odporúčania. Takto to robiť pravidelne, až kým začne byť reklama zisková.

Aké máte skúsenosti s reklamou v Google Ads? Spravujete si svoju vlastnú kampaň alebo vám ju spravuje niekto iný?

Sme Google Certified Partner

V prípade potreby nás môžete kontaktovať. Veľmi radi vám pomôžeme prípadne zoberieme do správy vaše reklamné kampane. Sme certifikovaným partnerom Google. Na to, aby sa niekto mohol stať partnerom musí splniť niekoľko podmienok. Musí spravovať určitý balík reklamného rozpočtu, plus úspečne absolvovať certifikáciou.

Prihláste sa na odber noviniek

Každý mesiac pripravujeme množstvo zaujímavých článkov, ktoré môžu posunúť vaše online podnikanie vpred.

Nákupný košík