Okrem webstránky a pôsobenia na sociálnych sieťach existujú aj ďalšie spôsoby, ako dostať značku alebo firmu k správnemu publiku. Online reklama ponúka široké možnosti, ako sa realizovať v digitálnom svete.
Avšak, nedá sa všetko urobiť naraz. Kľúčom je dobre skombinovať reklamné kanály, pričom do úvahy treba brať cieľové publikum a rozpočet. Postupne si predstavíme jednotlivé typy online reklám. Niektoré už možno poznáte, ale nájdu sa aj také, o ktorých ste zrejme ešte nepočuli.
Poďme na to!
Zobrazenie vo výsledkoch vyhľadávania
Reklama vo výsledkoch vyhľadávania je založená na tom, že reklama sa zobrazí vtedy, ak používateľ hľadá určité kľúčové slovo, pre ktoré chcete reklamu zobraziť. Ak napríklad chcete, aby sa vaša reklama zobrazila pre kľúčové slovo granule pre psy, nastavíte reklamu a keď bude niekto hľadať „granule pre psy“, reklama sa mu zobrazí. Výhodou takejto reklamy je to, že sa zobrazuje na vrchných pozíciách, častokrát pred „organickými“ výsledkami, tj. výsledkami, ktoré si neplatia reklamu. Pri takejto reklame je veľmi dôležité, aby reklama bola nastavená veľmi precízne.
Môže sa stať, že ak svoju reklamu cielite na veľmi všeobecné slová, ktoré nie sú relevantné, cena za prekliknutia bude vysoká. Napríklad, ak cielite na slovo granule (toto je veľmi všeobecné slovo, pretože môžu byť aj granule pre mačky, prasce, kone, kozy, kravy a pod). Reklama sa používateľovi zobrazí, klikne na ňu, ale zo stránky veľmi rýchlo odíde, pretože obsah na webovej stránke nie je relevantný.
A čo neplatené vyhľadávanie? Správne. Ide o SEO. Tu sú kľúčové slová, dovolím si tvrdiť, ešte dôležitejšie. SEO je beh na dlhé trate a úspech sa nemusí dostaviť hneď. Niekedy môže trvať aj mesiace. Byť prvou možnosťou vo vyhľadávaní, alebo aspoň byť medzi prvými 10-timi, je super. Aby ste sa tam dostali, váš web alebo blogy musia byť relevantné k tomu, čo používateľ hľadá. Ak klikne na organické výsledky (pod reklamami), vás to nestojí ani cent.
Ak sa chcete zobrazovať na prvých priečkach vo vyhľadávaní, musí byť vaša webová stránka optimalizovaná nie len pre kľúčové slová, ale musí sa aj rýchlo načítavať, musí sa dobre zobrazovať na mobilných zariadeniach.
A viete, čo je ideálne? Tieto 2 možnosti skombinovať.
Displejová reklama
Online reklama zložená z obrázka alebo videa, textu a CTA sa bežne nazýva aj bannerová reklama. Dajte si záležať na grafike. Tento typ online reklamy má vždy oveľa viac impresií, ako vyhľadávacie reklamy, no miera prekliku je nižšia. Sú rozmiestnené na rôznych webstránkach, ktoré navštevujete a tiež zvyknú byť relevantné k tomu, čo hľadáte. Áno, zvyknú. Nemusí to tak byť. To je hlavným problémom grafických reklám spojených s cookie súbormi.
Displejová alebo banerová reklama je vhodným doplnkom v marketingovom mixe. S takouto banerovou reklamou viete svoju reklamu zobraziť veľkému počtu ľudí za relatívne málo peňazí. Ak si to porovnáme s vyhľadávacou reklamou, kde prekliknutie môže stáť v rozmedzí 0,2€ až 2€ za jedno prekliknutie, cena banerovej reklamy môže byť 1-5 centov za prekliknutie.
Banerové reklamy sa môžu zobrazovať na rôznych webových stránkach, portáloch, aplikáciách alebo aj na YouTube. Je veľmi dôležité, aby sa správne nastavilo to, kde sa budú reklamy zobrazovať, pretože sa môže stať, že ak sa toto zle nastaví, budú sa napríklad zobrazovať v rôznych aplikáciách, kde svojho cieľového zákazníka neoslovíte.
Banerové reklamy viete napríklad zobrazovať aj ľuďom, ktorí boli na vašej webovej stránke, no toto je spojené aj so správnym nastavením Cookies na webovej stránke. Cookie súborom sme sa venovali aj v načom článku (Ne)priatelia zvaní cookie súbory.
Displejové reklamy sú skvelým spôsobom, ako budovať branding. Obzvlášť, keď sa robí správne.
Nákupy Google
Google Shopping Ads sú šikovným pomocníkom pri nakupovaní. Slúžia na vyhľadávanie produktov a porovnávanie cien medzi predajcami. Zobrazujú sa priamo v hornej časti vo vyhľadávaní. Čo sa týka nastavenia, je o niečo zložitejšie, ako pri displejových reklamách, no algoritmus Google aj tak vykoná väčšinu práce.
Potrebné je založiť Google Merchants a nahrať doň potrebné údaje. Z niektorých webov sa tieto informácie dajú stiahnuť automaticky, napr. pri WordPresse je to novinka.
Nákupná online reklama je vizuálne príťažlivá a odporúčame ju zahrnúť do reklamných stratégií firiem s eshopmi.
Remarketing
Krása opätovného cielenia spočíva v tom, že sa zameriava na ľudí, ktorí už boli na vašej stránke. To znamená, že prejavili záujem o produkt alebo službu.
Interakcia s vašou stránkou môže spočívať napr. v tom, že ju navštívili, alebo pri odbornejšom nastavení napr. zotrvali určitý čas na stránke, pridali produkt do košíka, začali nakupovať, ale svoj nákup nedokončili.
Pre používateľa to znamená, že značka alebo firma si pamätá jeho záujmy, záleží jej na ňom a ponúka mu produkty podľa toho, čo potrebuje. Preto je aj veľká šanca, že takýto používateľ sa môže čoskoro stať zákazníkom.
Avšak, posúvame sa do novej digitálnej éry, kde je základom súkromie používateľov. Mnoho obchodníkov preto čelí veľkej výzve, ako opäť cieliť na zákazníkov.
Video reklama
Na smartfóne strávia používatelia najviac času pozeraním videoobsahu. Štatistiky hovoria, že 54% spotrebiteľov by chcelo vidieť viac videoobsahu značiek a firiem, od ktorých nakupujú. Štatistiky firmy Wyzowl dokazujú, že 89% marketérov dosahuje dobrú ROI (návrtatnosť investícií) zo svojich videoreklám. Paradoxom je, že je to najnepríjemnejšia online reklama. Určite aj vás rozčúli, keď si počas pozerania videí musíte dať nechcenú 30 sekundovú pauzu na reklamnú vsuvku.
Pokiaľ chcete preraziť s video reklamou, vyskúšajte platformu YouTube a jej preskočiteľné, príp. nepreskočiteľné reklamy. Taktiež máte možnosť využiť aj video v banneroch, videosekvencie a pod. Táto forma online reklamy prechádza neustále zmenami. Mení sa dĺžka videa, obsah, štýl…Mali by ste byť pripravení a hlavne flexibilní.
Reklama na sociálnych sieťach
Každá platforma má svojich priaznivcov a nie je vhodná pre všetky firmy. TikTok je plný prevažne tínedžermi a mladistvými. Facebook je ideálna sociálna sieť pre mamičky a v súčasnosti pre publikum nad 40 rokov. O Instagrame sa to povedať nedá. Zahŕňa nižšie vekové kategórie. Profesionálna sieť je LinkedIn.
V súčasnosti je stále ťažšie dosiahnuť organický dosah (s výnimkou TikToku), lajky a komentáre, a preto sa využíva propagácia. Plusom takýchto reklám je aj A/B testovanie.
V našich blogoch sme venovali pozornosť originálnemu Instagramu či zvýšeniu návštevnosti FB stránky.
TikTok
Výhody
- ukážete svoju kreativitu pri vytváraní videí
- príležitosť dostať meno vašej firmy do povedomia
- skvelé miesto na experimentovanie so značkou
- vysoké dosahy publika
Nevýhody
- potrebný dostatok času na vymýšľanie konceptov videí
- nie je vhodný pre každú cieľovku
- riziko phishingu
- výdavky na reklamné kampane
Výhody
- zviditeľnenie sa cez business profil
- zdieľanie toho, čo ponúkate
- možnosť točenia kreatívnych reels
- vyššia miera spojenia vďaka hashtagom
Nevýhody
- mnoho ľudí nemá v úmysle nakupovať
- vaša cieľovka nemusí mať účet na Instagrame
- väčšine firiem nepomôžu ani reklamy
- potrebujete zostať autentickí
Výhody
- možnosť spojiť sa s profesionálmi
- budovanie osobnej značky
- držíte krok s najnovšími informáciami z vášho odvetvia
- možnosť zlepšenia vašich profesionálnych zručností
Nevýhody
- menej interakcií ako na iných sociálnych sieťach
- potreba aktualizovať svoj profil a pravidelne pridávať príspevky
- reklamy sú pomerne drahé
- prémiové služby sú spoplatnené
Natívna reklama
Natívna reklama je online reklama, ktorá sa prelína s obsahom stránky. Pôsobí tak prirodzene a nerušivo, akoby bola súčasťou samotnej stránky. Je vyššia pravdepodobnosť, že získa nejakú interakciu na rozdiel od rušivých grafických reklám. Ich vplyv na používateľskú skúsenosť je minimálny, a preto sú aj vnímané pozitívnejšie. To je všetko pekné, no nájdu sa aj používatelia, ktorí sa môžu cítiť oklamaní. Nie je to úplne najlepší začiatok. Clickbaity nikdy nerobia dobrotu.
Reklama s hlasovým vyhľadávaním
Síce existuje už nejakú dobu, no rýchle zlepšovanie produktov Siri, Alexa a Google Assistant túto online reklamu posunulo na vyššie priečky. Nemusíte prerušovať to, čo práve robíte. Zavoláte na svojho asistenta, položíte otázku a odpoveď máte hneď. Štatistiky hovoria, že 65 % ľudí vo veku 25 – 49 rokov hovorí do svojich hlasových zariadení aspoň 1x denne.
Nebojte sa long-tailov. Ide o kľúčové slová, ktoré konkretizujú vyhľadávanie. V hlasovom vyhľadávaní fungujú oveľa lepšie ako pri písaní. Vymýšľajte kombinácie otázok, ktoré by sa pýtali vaši ideálni zákazníci.
Audio reklamy
Už sa vám stalo, že pri počúvaní hudby cez Spotify ste si medzi skladbami vypočuli reklamu? Pre podniky má svoj význam. Nedajú sa totiž preskočiť. „Bannerová slepota“ teda vôbec nehrozí.
Nájdite si čas na vytvorenie audio reklamy a vyskúšajte ju. Budú vás počuť milióny používateľov.
Chcete preraziť vo svete online reklamy? Kontaktujte nás. Poskytujeme komplexné marketingové služby na mieru. Vložte svoje podnikanie do našich rúk a my postavíme váš biznis na nohy.