Retargeting bez cookies. Je to vôbec možné?

Cookies tretích strán robili dlhé roky internet až príliš osobným. Umožňovali spoločnostiam sledovať správanie spotrebiteľov. Dnes, v čase stúpajúcej miery súkromia, čelia marketéri mnohým výzvam. Jednou z nich je aj otázka, ako opätovne cieliť na zákazníkov, tzn. robiť retargeting, bez cookies tretích strán. Malo by im odzvoniť v roku 2025. Cookie súborom sme sa podrobnejšie venovali v článku (Ne)priatelia zvaní cookie súbory.
Aby sme to uviedli na správnu mieru, retargeting neznamená remarketing. Aký je medzi týmito pojmami rozdiel?

Retargeting využíva na opätovné oslovenie publika hlavne platené reklamy. Sústredí sa na používateľov, ktorí už navštívili váš web alebo sociálny profil. Jeho cieľom je priviesť návštevníkov späť na váš web, aby mohli urobiť konverziu (nakúpiť, odoslať formulár…). Treba mať na pamäti, že priemerná miera konverzie pri PPC reklamách je nižšia ako 4%, zatiaľ čo najvýkonnejšie kampane majú maximálnu hodnotu konverzie okolo 9%.
Remarketing využíva e-mail na opätovné oslovenie zákazníkov, ktorí už s vašou značkou obchodovali. Ide teda o existujúcich zákazníkov, ktorí by mali zostať s vašou značkou v kontakte.

cookies and retargeting

Prečo dochádza k zámenám retargetingu a remarketingu?

V PPC komunite je medzi týmito pojmami troška zmätok. Často sa zamieňajú v článkoch skúsených copywriterov, ktorí využívajú frázy ako “remarketing (nazývaný aj retargeting),…”, no chyba je aj na strane Google Ads.
Na webe pomocníka Google Ads nie je spomenuté ani slovo o retargetingu. Stále ide len o remarketing, pričom ho vysvetľuje takto: „zobrazujte reklamy minulým návštevníkom, keď si prehliadajú stránky a aplikácie v reklamnej sieti“. Google teda popisuje retargeting a nazýva ho remarketingom.

Boj o súbory cookie

Aktuálne prebieha verejný boj o cookies tretích strán medzi Facebookom a Apple. Najnovší prehliadač Safari totiž úplne blokuje sledovanie tretích strán. Čo to v praxi znamená? Ak ste na Facebooku cez prehliadač Safari, nemusia sa vám zobrazovať reklamy značiek, ktorých produkty/služby už poznáte. Retargeting na Facebooku bude teda menej efektívny, zníži sa hodnota reklám, a teda aj príjmy Facebooku.
Safari a Firefox už blokujú cookie súbory tretích strán, avšak Google smeruje k ich eliminácii (dotkne sa to používateľov prehliadača Chrome).

Je možné robiť retargeting bez cookie súborov?

Áno, je. No vyžaduje si to viac úsilia ako spoliehanie sa na cookies tretích strán. Čo je teda riešením? First-party data (údaje prvej strany). Pre firmy je to veľká výzva. Využite preto všetko, čo už máte o zákazníkoch k dispozícii miesto toho, aby ste stále požadovali viac. Príkladom sú členské karty, vernostné programy, odber newslettrov, prehľad interakcií na sociálnych sieťach a iné.

cookies and retargeting

Alternatíva od Googlu

Ako alternatívu k spoliehaniu sa na cookies vytvára spoločnosť Google Privacy Sandbox. Ide o riešenie pre cielenie reklamy, ktoré chráni súkromie používateľov a zároveň firmám poskytuje nástorje na úspešné propagovanie. Táto iniciatíva je stále ešte len v zárodku.

Personalizácia je dôležitá

Skúste sa zamyslieť. Poskytujete naozaj to, čo váš zákazník chce? Uvedieme príklad. Ak obľúbená farba zákazníka je modrá, nemali by ste mu zobrazovať reklamy s červeným oblečením. Ak zákazník nemá rád osobný kontakt, poskytnite mu služby online. Nájdite si čas na spoznávanie svojich zákazníkov.

Cross-selling a upselling taktika

Taktika krížového predaja spočíva v tom, že zákazníkom budete ponúkať súvisiace produkty k tomu, čo si chcú kúpiť. Povedzme, že zákazník si chce kúpiť notebook. Vy by ste mu mali ponúknuť v zľave ešte čistiace obrúsky na obrazovku. V prípade upsellingu zákazníkovi predáte drahší produkt, ako si plánoval kúpiť, no pridáte k tomu výhody navyše. Taktiku upsellingu často využívajú poskytovatelia káblovej televízie, ktorí vám ponúkajú balík s prémiovými programami.

Vyťažte maximum

Ak budete naozaj chcieť vedieť viac o svojich zákazníkoch, podarí sa vám zistiť, čo sa im páči a čo nie. Cieľte na nich pomocou reklám, o ktorých viete, že sú úspešné. Čím viac reklamu prispôsobíte zákazníkovi, tým je väčšia šanca na konverziu.

Kontextová reklama

Kontextová reklama nie je závislá od súborov cookie a údajov o zákazníkovi. Funguje tak, že obsah webovej stránky sa zhoduje s obsahom reklamy. Závisí teda od kľúčových slov zadaných vo vyhľadávaní.

Budujte partnerstvá

Majte na pamäti, že údaje prvej strany niekoho iného, sú pre vás údaje druhej strany. Preto stojí za to, aby ste zvážili budovanie partnerstiev s firmami, značkami, influencermi. Získate oveľa podrobnejšie údaje, ktoré môžete porovnávať. Samozrejme, nezabúdajte na pravidlá ochrany osobných údajov.

cookies and retargeting

Aby sme to zhrnuli, z hľadiska ochrany osobných údajov používateľov je zrušenie cookies tretích strán správnym krokom. Pre menšie podniky, ktoré sú väčšinou závislé na opätovných zacieleniach reklám, to znamená preskočiť na model pay-to-play. Znamená to propagáciu príspevkov na sociálnych sieťach. Samozrejme, fungovať bude len pre firmy, ktoré tam majú aj svoju cieľovú skupinu a chcú investovať peniaze do reklamu.
Štúdie hovoria, že na cookie súboroch je závislých takmer 80% obchodníkov. V roku 2025 by mali cookie súbory nadobro skončiť. Ste na to pripravení?

Momentálne je veľmi dôležité mať správne nastavenú cookie lištu a vysporiadané všetky záväzky voči nariadeniam EÚ z hľadiska GDPR. Ak s tým potrebujete pomôcť, obráťte sa na nás – CookieBot partnera. Ponúkame vám Nastavenie Cookies na webovej stránke.
V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať.

Prihláste sa na odber noviniek

Každý mesiac pripravujeme množstvo zaujímavých článkov, ktoré môžu posunúť vaše online podnikanie vpred.

Nákupný košík