Určite mnoho z vás našlo medzi farbami svojho obľúbenca. No zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako farby dokážu ovplyvniť náš život, rozhodnutia alebo náladu? Na tento fakt poukazujú aj všeobecne uznávané výskumy. Preukázali totiž, že určité farby dokážu u väčšiny ľudí vyvolať emocionálne a fyzické reakcie.
Prečo je to tak?
Vidieť farbu sme schopní vďaka svetlu, ktoré dopadá na sietnicu. Tieto vlnové dĺžky sa premieňajú na elektrické impulzy a posielajú sa do hypotalamu – časti mozgu, ktorá má pod kontrolou hormóny a náš endokrinný systém. Farebné signály spomenutý hypotalamus aktivujú, čo spôsobí, že sa cítime byť šťastní, smutní, nahnevaní alebo dokonca hladní.
Niektoré výskumy preukázali, že náš mozog si sám určí, ktoré farby bude mať rád a ktoré nie. Väčšinou si vyberie prírodné farby, ako modrá, zelená alebo červená.
Používanie vhodných farebných kombinácií dokáže napríklad zvýšiť produktivitu zamestnancov a v konečnom dôsledku aj spokojnosť s prácou. Pozitívne vplýva na to, aký obraz si klient alebo zákazník urobí o vašej firme alebo značke. Síce to znie jednoducho, v praxi to až tak jednoduché nie je.
Aký to má význam?
Význam a účinky psychológie farieb sa využívajú najmä na obchodné a marketingové účely. Je za tým snahe o zapojenie čo najväčšieho množstva zákazníkov, a tým pádom aj podnietenie väčšieho počtu obchodov. Až 90% impulzívnych nákupných rozhodnutí sa deje vďaka vhodnej kombinácii farieb. Spoločnosti si vyberajú farby, ktoré budú motivovať zákazníkov ku kúpe produktov. Špecifické farby použité v logu firmy alebo značky majú výrazný vplyv na to, ako vás zákazníci vnímajú.
Pre väčšinu firiem sú konverzie obrovským ukazovateľom toho, že ich web funguje správe. Vedeli ste, že psychológia farieb môže tieto konverzie ovplyvniť? Pri hodnotení úspešnosti webstránky zohráva dizajn používateľského rozhrania nepochybne veľkú rolu. Čoraz viac grafických dizajnérov využíva farby na komunikáciou s publikom, ovplyvnenie jeho postojov a emócií. Farba je kľúč, ktorý prinúti vaše publikum, aby videlo, cítilo a robilo to, čo chcete. To je dôvod, prečo je pochopenie psychológie farieb také dôležite. Nižšie si predstavíme základné farby, ktoré dokážu vhodnou kombináciou poriadne zamiešať karty.
- ČERVENÁ
Červená farba vytvára predstavu vzrušenia, vášne, nutkania kúpiť si niečo skvelé za výhodnú cenu. Je charakteristická pre najnovší a najviac trendy tovar. Taktiež nie je vhodná pre značky, ktoré chcú hrať na istotu. Podporuje rebéliu a je vhodná pre tých, ktorí sa neboja vyniknúť. Nemala by však byť použitá v nadmernom množstve, pretože by mohla pôsobiť agresívne a znepokojivo.
- ŽLTÁ A ORANŽOVÁ
O žltej farbe sa zvykne vravieť, že je to “pamäťová” farba. Podobne, ako v predchádzajúcom prípade, sú to farby zvyšujúce pozornosť človeka. Sršia vitalitou, optimizmom a veselosťou. Majú silu nahrnúť k sebe impulzívnych kupujúcich. Oslovujú predovšetkým mladé publikum a spájajú ich s pocitmi šťastia, vzrušenia a kreativity.
- ZELENÁ
Táto farba je úzko spojená so zdravím, silou, pokojom a prírodou. V obchodoch sa často využíva na uvoľnenie zákazníkov a podporu prekonania environmentálnych problémov. Farba vôle, ako sa zvykne označovať, je zároveň aj farbou peňazí. Napomáha zákazníkovi rozhodnúť sa bez nátlaku.
- FIALOVÁ
Keďže fialová farba je spojená s múdrosťou a rešpektom, často sa s ňou stretneme pri propagovaní produktov krásy. Fialová je skvelou voľbou pre luxusné a značkové módne a lifestylové značky. S obľubou sa využívajú farebné variácie fialovej v podobe fuchsiovej alebo lilac farby.
- MODRÁ
Význam modrej farby spočíva v pocite bezpečia a pokoja. Používajú ju značky alebo firmy, ktoré chcú podporiť dôveru svojich zákazníkov vo svoje produkty alebo služby. Ako ste si mohli všimnúť – využívame ju aj MY. Vystihuje nás v serióznosti, dôveryhodnosti, spoľahlivosti a v dlhodobej spolupráci.
- ČIERNA
Čierna je farba luxusu a u zákazníka evokuje eleganciu, tajomnosť a sofistikovanosť. Technicky vzaté, nejde o farbu, ale o jej neprítomnosť. Napriek tomu ju považujeme za farebný odtieň. Ľudia v nej vidia autoritu, stabilitu, silu a sebadôveru. Najmä, keď sa použije v kombinácii s bielou farbou.
- BIELA
Pocity čistoty a bezpečia sú častokrát spájané práve s bielou farbou. Pomáha rozprúdiť kreativitu, no v marketingu sa nemusí hodiť každému podniku. Odporúčame ju využiť pre minimalistické značky a prístupy.
Budúce výzvy
Psychológia farieb je relatívne nová oblasť štúdií, ktorá čelí mnohým výzvam.
- Meranie účinkov – ľudia sú rôzni a majú o farbách aj rôzne predstavy či reakcie na ne, preto nie je možné odmerať a zjednotiť účinky farieb.
- Vek, pohlavie a kultúra – tieto faktory takisto dokážu zamiešať kartami. Biela farba má v našej kultúre úplne opačný význam, ako vo vzdialenejších.
- Farebné asociácie – napriek tomu, že sú farby rozdelené do skupiny teplých a studených, doposiaľ nebol nájdený priamy vzťah medzi farbou a správaním človeka.
Ak chcete byť rodovo neutrálni, neodporúčame využívanie ružovej farby. Tá je vhodná skôr pre ženské pohlavie. Rovnako je pre ženy určená aj zelená, fialová a modrá farba. Muži skôr preferujú čiernu, zelenú a modrú farbu. Ideálne je vybrať 2 farby, ktoré vás vystihujú. Prečo? Odpoveď je jednoduchá. Zákazník si skôr zapamätá 2 farby, ako 4 alebo 5. Avšak pozor. Pravdepodobne chcete vašu webstránku poňať vo farebných kombináciách loga. V tomto prípade nie je nutné držať sa výlučne 2 farebných odtieňov. Pracujte s kreativitou, neobmedzujte sa a pokojne web oživte.
Farba svojím spôsobom odráža osobnosť značky a identitu. Ktoré farby najlepšie reprezentujú imidž tej vašej? Zlý výber by mohol mať negatívne dôsledky aj napriek skvelému obsahu a super cenám. Preto dobre zvážte, pre aké kombinácie sa rozhodnete.