Tento článok bude trochu z iného súdka. Nepôjde o tradičný marketing, ale o novodobý fenomén, ktorý postupne naberá na intenzite.
Za rozhodnutím kúpiť si produkt stojí väčšinou naše podvedomie. Marketéri sa snažia zapôsobiť na spotrebiteľov cez emócie a vyvolať tak túžbu po nákupe. Prečo neuromarketing vznikol a ako ho môžete využiť? Čítajte ďalej a dozviete sa viac.
Čo je neuromarketing
V jednoduchosti ide o spojenie marketingu, neurovedy a kognitívnej psychológie. Skúma to, ako mozog reaguje na reklamu alebo značku, pričom vieme zistiť, ako sa človek počas nákupu cíti, prečo nakupuje daný produkt alebo prečo patrí značka medzi jeho obľúbené.
Potenciál vidíme aj v oblasti cenotvorby, brandingu alebo vytvárania nových produktov.
Marketing vs. neuromarketing
Rozdiel medzi týmito pojmami je jednoduchý. Marketing sa snaží vytvoriť pozitívne alebo negatívne stopy v našej mysli. Čo je podstatné – mali by ste si ich zapamätať. Neuromarketing všetky tieto veci dokáže odmerať.
Nástroje a techniky
Neuromarketingový prieskum si vyžaduje špeciálne zručnosti a vybavenie. Prečo? Lebo aktívne časti mozgu pri sledovaní reklám nevieme odhaliť „len tak“. K neuromarketingu patrí aj vyvolávanie emócií či sledovanie, na čo človek upriamuje svoj pohľad.
Najčastejšie sa na tieto účely používa:
- EEG
- fMRI
- MEG
- Kódovanie tváre (facial coding)
- Eye tracking
Tradičné metódy v úzadí
Podniky často zisťujú efektivitu reklám cez dotazníky alebo rozhovory. Sú to síce super metódy, no majú isté obmedzenia:
- Respondenta môže ovplyvniť okolie
- Odpovede sú neisté
- Pocit tlaku
- Skreslené odpovede
Pri neuromarketingu sa to s vysokou pravdepodobnosťou nestane.
Ako môžete využiť neuromarketing vy?
Existuje niekoľko spôsobov, ako môže byť neuromarketing využitý v marketingu. Buď si prieskum spravíte sami, alebo využijete zistenia, na ktoré sa prišlo. Nižšie je zopár nástrojov a spôsobov, ako neuromarketing môžete využiť aj vy.
Optimalizácia webu
Pomocou eye-trackera zistíte, kde sa na aký čas používateľ pozrie, kedy sa mu rozšíria zreničky a pod. Pomôže to pri farebnom prevedení webu, použití fontov, umiestnení objektov, prehľadnosti alebo vyradení rušivých elementov z webu.
Kreatívnejší obsah
Neuromarketing cez kódovanie tváre môže pomôcť vytvoriť reklamný obsah, ktorý vyvoláva emocionálne reakcie u spotrebiteľov a tým zvyšuje aj pravdepodobnosť nákupu. Využiť môžete aj bezplatné appky, ako napr. Emotimeter.
Prezentovanie značky
Nástroje neuromarketingu sú veľkým pomocníkom pri zlepšení vizuálu značky. Spotrebitelia si tak budú vedieť spojiť so značkou napr. slogan, logo alebo farbu. Aj z toho dôvodu funguje psychológia farieb. Venovali sme sa jej v článku Psychológia farieb v marketingu.
Testovanie produktu
Neuromarketing môže byť použitý na testovanie produktu ešte pred jeho uvedením na trh, aby sa zistilo, ako na neho budú spotrebitelia reagovať.
Pútavejšie reklamy
Kampane, ktoré používajú vizuálne atraktívne obrázky a videá, sú väčšinou úspešnejšie. Spotrebiteľov si získa aj samotný príbeh výrobku – neváhajte sa o neho podeliť.
Neuromarketing a porušovanie etiky
Praktizovanie neuromarketingových výskumov vzbudzuje obavy z toho, že nás prinúti ku kúpe produktu. Aj keď ho v skutočnosti nepotrebujeme. V spoločnosti INSEAD segmentujú zákazníkov podľa biologických rozdielov v mozgu. V roku 2015 prebehol výskum, ktorý rozdelil zákazníkov podľa hodnoty testosterónu. Spotrebitelia, ktorí užili tento hormón, mali zvýšenú túžbu po luxusných značkách.
Je otázne, či je neuromarketing neškodná metóda na lepšie porozumenie túžbam zákazníkov alebo je to určitý spôsob manipulácie nášho podvedomia.
Záver
Musíte si uvedomiť, že neuromarketing a jeho poznatky môžu síce pomôcť vášmu marketingu, ale nie sú zázračnou náplasťou na všetko. No ak sa použijú správne, môžu výrazne zlepšiť účinnosť a úspešnosť vašich marketingových kampaní či webu.
Máte už skúsenosti s nejakým neuromarketingovým nástrojom? Využívate jeho zistenia aj vo svojom podnikaní? Pokiaľ vás táto téma zaujala, dajte nám vedieť ?