Objednávky sa množia, telefón zvoní, emaily pribúdajú a očakávania aj napätie narastajú.
Vianočný zhon sa rozbehol, ale vy nestíhate…. Jedným z dôvodov môžu byť aj rezervy pri
nastavení expedičných procesov a doručovaní balíkov.
Môže nastať aj opačný problém. Sezóna je v plnom prúde, ale objednávky nepribúdajú, tak
ako by ste chceli. Príčinou môže byť aj nedostatočná ponuka dopravných možností v košíku
alebo cena dopravy.
Neuberajte sa o príležitosti, energiu a zisk. Pripravte sa lepšie na sezónu s 5 typmi na
vyladenie procesov a optimálne nastavenie dopravných možností od spoločnosti Neoship.
- SEZÓNNY PRÍPLATOK
Každá zo spoločností ho má uvedený v cenníku, no každá ho aj ne/uplatňuje rôznym spôsobom resp. v rozdielnej výške.
Cena sa môže pohybovať od 0,10 € až po 1,00 € za zásielku. Vzhľadom na hodnotu objednávky vám to môže výrazne ovplyvniť maržu. Poplatok býva vo väčšine prípadov uplatňovaný od začiatku novembra do konca decembra.
Odporúčania:
- Zistite si u prepravcu či a v akej výške Vám bude účtovať sezónny príplatok.
- V akom období bude v platnosti.
- Zvážte či ho premietnete do ceny dopravy v košíku alebo iným spôsobom rozložíte tento náklad tak, aby Vás čo najmenej ovplyvnil na marži.
2. JEDEN JE MÁLO, TRAJA MÔŽE BYŤ PRIVEĽA
Nikto nie je dokonalý, aj keď niekto môže byť najlepší.
Ponukou minimálne dvoch prepravcov dáte zákazníkom na výber z pohľadu obľúbenosti prepravcu, ale aj z pohľadu ceny. Najmä ak zoberieme do úvahy sezónny príplatok. Ak predávate tovar menších rozmerov a váhy, tak určite je žiaduce zahrnúť do ponuky aj výdajné miesta. Môžete tak získať objednávky navyše a zvýšiť spokojnosť zákazníkov.
S viacerími prepravcami si aj rozložíte riziko pre prípad, že by niektorí z prepravcov mal výpadok v kvalite doručovania. Dvaja, prípadne traja prepravcovia nemusia byť pre Vás záťažou, ak máte k dispozícii riešenie pre pohodlnú tlač štítkov a manažment zásielok.
Odporúčania:
- Ak využívate iba jedného prepravcu, oslovte aj ďalšie spoločnosti a rozšírte ponuku dopráv pre vašich zákazníkov v košíku.
- Ponúknite zákazníkom doručenie do výdajných miest aj prostredníctvom viacerých prepravcov.
- Zvážte zohľadnenie rozdielnych cien v košíku, najmä s ohľadom na sezónny príplatok.
3. TLAČ ŠTÍTKOV
Čas sú peniaze a za chyby sa platí. Počas sezóny to platí najviac.
Export objednávok a následne import do systému prepravcu je dnes dostupný asi v každom systéme.
Sú však aj lepšie riešenia, ktoré vám okrem rýchlej tlače štítku dokážu napríklad automaticky zmeniť stav objednávky alebo jedným napojením vyriešiť tlač štítkov pre viacerých prepravcov naraz. Ušetríte tak čas aj prípadné náklady za viacero doplnkov alebo napojení.
Odporúčania:
- Zanalyzujte si ako vytvárate balíky a meníte stavy objednávok.
- Zistite či v rámci doplnkov / pluginov, ktoré váš eshopový / fakturačný systém poskytuje, je dostupné efektívnejšie riešenie na tvorbu balíkov.
- Automatizáciou zmysluplne využijete čas, eliminujete chybovosť, budete lepšie pripravený na nárazový rast objednávok a ľahšie vyriešite aj zastupiteľnosť.
4. MANAŽMENT ZÁSIELOK A FINANCIÍ
Čím viac prepravcov máte, tým viac času si vyžaduje prepínanie medzi ich systémami, riešenie faktúr, sledovanie nákladov, párovanie dobierok a komunikácia so zákazníckym servisom. Každý má svoj vlastný systém, spôsoby komunikácie a sprostredkovania dát.
Neprehľadnosť alebo náročné zisťovanie stavov balíkov a nacenených služieb môže viesť k zbytočne zvýšenej vratkovosti alebo zbytočným nákladom navyše. Manuálne párovanie dobierok a evidencia faktúr, sú tiež procesy a náklady, ktoré sa dajú optimalizovať.
Odporúčania:
- Zanalyzujte si ako sa dozviete o nedoručených balíkoch a koľko času a financií zaberie riešenie reklamácií a vratiek.
- Zistite ako vaša účtovníčka páruje dobierky a koľko vás to stojí.
- Hľadajte riešenia, ktoré vám pomôžu rýchlo definovať neprebraté zásielky a dajú vám jednoduchý obraz o všetkých balíkoch a financiách. Zamerajte sa na zefektívnenie komunikácie v rámci vášho tímu a aj s prepravcami.
5. INFORMOVANÍ ZÁKAZNÍCI
Horšie ako dostať zlú správu, je nebyť informovaný vôbec.
Notifikačné emaily vás môžu odlíšiť od konkurencie. Cez ne môžete zanechať skvelý dojem, sprostredkovať zákazníkovi pohodlné sledovanie zásielky, eliminovať dopyty na vašu zákaznícku linku alebo ich využiť aj na marketingové účely. Na rýchlosti, obsahu a aj forme naozaj záleží.
Odporúčania:
- Nenechávajte notifikáciu príjemcov iba na prepravcov.
- Využite možnosti automatických notifikácií po odoslaní zásielky z eshopového systému alebo emailových platforiem s možnosťou jednoduchého sledovania balíka.
- Zanechajte dojem. Využite priestor na zviditeľnenie ďalších produktov alebo vašich sociálnych sietí a sprostredkujte priamy kontakt na zákaznícku linku prepravcu.
Niekedy stačí spraviť málo na to, aby to malo veľké dopady.
Nájdite si čas a zanalyzujte si čo a ako môžete u vás zlepšiť. Maximálne sa tak budete môcť potom sústrediť na vianočnú sezónu a vyťažiť z nej maximum.
Tento článok vznikol v spolupráci s našim partnerom, spoločnosťou NEOSHIP.
Neoship je expedičnou platformou, prostredníctvom ktorej môžete získať výhodné cenové podmienky na prepravu zásielok s SPS, GLS a Packetou.
Následne pohodlne vytlačíte štítky aj pre DPD cez ich bezplatné napojenie napríklad na Shoptet, WooCommerce aj iné systémy.
Manažment všetkých zásielok aj financií a pohodlnú komunikáciu so zákazníckym servisom prepravcov hravo zvládnete v ich expedičnom systéme Neoship.