Keďže ste si otvorili tento článok, pravdepodobne sa chcete dozvedieť niečo o analytike vášho webu alebo o výsledkoch reklamných kampaní. V tomto článku si prečítate o tom, čo je Google Analytics 4, v čom sa odlišuje od pôvodnej verzie a aké zmeny priniesol.
Universal Analytics vs GA4
Google Analytics 4 je nová verzia Universal Analytics (GA3). Rozdiel je hlavne v tom, že pomocou GA4 dokážete sledovať údaje aj z aplikácií. Nová verzia je navyše v súlade s GDPR, pretože IP adresy anonymizuje. Zmenila sa aj doba uchovávanie údajov, t.j. na maximálne 14 mesiacov z pôvodných 64.
Výhody a vylepšenia GA4
GA4 priniesol množstvo vylepšení a nových funkcií. Mnohé z nich sú stále vo vývoji, no už teraz ponúka veľa užitočných nástrojov a noviniek. Nižšie predstavujeme tie základné.
Hlbšia integrácia s Google Ads
Lepšie prepojené údaje z Google Ads s údajmi o návštevnosti webu a aplikácií umožňujú porozumieť tomu, ako reklamy prispievajú k dosiahnutiu cieľov spoločnosti.
Nové metriky a dimenzie
Služba GA4 niektoré metriky nahrádza, iné pridáva alebo úplne odstraňuje. K novým metrikám patria napr. aktívni používatelia, eventy (konverzné udalosti), views (zobrazenia) a začiatok relácie.
Sledovanie cesty používateľa
Nový Google Analytics sa zameriava na sledovanie cesty používateľa a udalosti, ktoré sa počas nej vyskytnú. GA4 tiež pridáva možnosť sledovať používateľa, ktorý navštívi váš web na mobilnom zariadení, vráti sa na počítač a potom si napríklad zakúpi produkt.
Nový dizajn
Google Analytics 4 má nový, moderný dizajn, ktorý je o niečo intuitívnejší a jednoduchší na používanie. No závisí od vkusu. Niekomu sa viac páči rozhranie Universal, niekto preferuje nové.
Nové funkcie pre automatizáciu
GA4 prichádza s novými funkciami, ako je napríklad „automatické eventy“, ktoré umožňujú automaticky zaznamenávať akcie návštevníkov na webe bez potreby manuálneho nastavovania.
Vlastné reporty
Možnosť vytvárania vlastných reportov a pokročilejších analýz na základe dát, ktoré zbierate. Máte prístup k rôznym vizualizačným technikám, ako funnel, tabuľky a pod.
Predikcia pomocou AI
GA4 využíva nové prediktívne metriky. Tieto metriky umožňujú vytvárať publiká na základe prediktívneho správania, a preto môžete presnejšie cieliť kampane v Google Ads alebo na sociálnych sieťach. Tiež pomáhajú zlepšiť opätovné zacielenie a zvýšiť výkonnosť webu tým, pre rôzne publiká môžete vytvoriť ich vlastné ciele.
Prečo váš biznis potrebuje analytiku?
Vďaka dátam vám GA4 umožňuje vytvárať lepšie marketingové stratégie, optimalizovať svoje webové stránky a zlepšiť ich výkon. Pomôže vám zistiť:
- Aké stránky sú najobľúbenejšie a aké sú menej populárne.
- Koľko návštevníkov má váš web a odkiaľ pochádzajú.
- Ako sa ľudia dostanú na web a aké akcie počas návštevy vykonajú.
- Aké vyhľadávače pritiahnu najviac návštevníkov na váš web.
- Aké reklamy k vám pritiahnu najviac návštevníkov.
- Ako na základe analytiky môžete vylepšiť svoj web.
Nová GA4 prináša aj „chybičky krásy“.
- Obmedzené údaje.
- Obmedzené funkcie.
- GA4 zatiaľ nie je plne integrovaný s inými nástrojmi a platformami.
- Náchylnosť na chyby.
GA4 je stále v beta verzii. Nie je vyladený na 100%. Tieto nevýhody sa s pokračujúcim vývojom môžu meniť a eliminovať.
Universal Analytics končí
Od 1. júla 2023 bude GA3 nahradený novou GA4. Universal Analytics nebude dostávať žiadne údaje z vášho webu, a preto je prechod na GA4 momentálne veľmi dôležitý.
Čo to znamená?
- do 1. júla 2023 môžete používať a zbierať údaje do GA3
- po 1. júli 2023 máte 6 mesiacov prístup k historickým dátam v GA3
Počas tohto obdobia by ste si mali exportovať historické prehľady, pretože po uplynutí 6 mesiacov k nim stratíte prístup.
Naše odporúčania
Odporúčame vám, aby ste uskutočnili prechod na GA4 čo najskôr. Budete mať čas oboznámiť sa s ovládacím panelom a všetkými novými funkciami. Čím skôr túto zmenu urobíte, tým viac historických údajov budete mať k dispozícii.
A ako to zvládame my? Snažíme sa prostredie stále viac spoznávať, pretože z nášho pohľadu je oproti UA dosť chaotické. Je to vec vkusu. No máme radi výzvy. Online svet je plný výziev a my sa do nich s radosťou pustíme. 🙂