Koľko stojí vytvorenie webovej stránky a na čo by ste sa mali pripraviť? V roku 2021

Aká je skutočná cena webovej stránky?

Koľko stojí vytvorenie web stránky? Tvorbe webových stránok sa venujem už niekoľko rokov a s touto otázkou sa stretávam neustále. Najprv som začal vytvorením webovej stránky pre obchod, v ktorom som pracoval. Neskôr sa ozvali známi, že aj oni by potrebovali webovú stránku. Postupom času som sa učil viac a viac a dnes pracujem ako freelancer pre mnoho firiem a jednotlivcov.


Predtým, než začneme, sa pozrime na rozdiel medzi freelancerom a webovou agentúrou.

Freelancer je človek, ktorý vo väčšine prípadov pracuje sám a to je jeden z dôvodov, prečo budú jeho ceny nižšie ako v prípade webovej agentúry. Nemusí platiť nikomu inému za pomoc. Pre niekoho môže byť cena rozhodujúcim faktorom. Nevýhodou však môže byť to, že freelancer nedokáže pokryť všetky služby, ktoré dokáže pokryť agentúra. Ak hľadáte freelancera, ktorý dokáže vytvoriť webovú stránku za niekoľko 100 eur, potom by ste nemali mať problém.

Kedy sa rozhodnúť pre webovú agentúru? V prípade, že je váš projekt rozsiahlejší a vyžaduje si viac práce. Je možné, že freelancer nebude schopný pokryť všetky úlohy sám a bude sa musieť obrátiť na niekoho so špecializáciou. Webové agentúry vám dokážu poskytnúť kompletný balík služieb. Vytvorenie webovej stránky, copywriting, SEO, grafický dizajn, PPC reklamu a mnoho iného, nakoľko majú na tieto činnosti personál.

Je ťažké povedať, či je lepšia voľba freelancer alebo webová agentúra. Záleží od veľkosti a náročnosti projektu. Pred začatím  projektu je  nevyhnutné stretnutie s agentúrou alebo  s človekom, ktorý bude na vašom webe pracovať. Stretnutie nemusí byť osobné, pri malých projektoch častokrát postačí aj videorozhovor.

Pre mňa osobne je veľmi dôležité nastaviť správne očakávania. Mať jasno v tom, čo odo mňa môže klient očakávať v zmysle technických riešení, doby dodania a následného servisu. Počas stretnutí s klientami sa rozprávame nielen o očakávaniach, ale aj o konečnej cene. Až príliš často sa naskytne otázka: „Koľko to bude stáť?“. Na túto otázku sa odpovedá veľmi ťažko a pri prvom stretnutí na ňu ani nedám jednoznačnú odpoveď.

V prvom rade potrebujem zistiť, čo klient potrebuje. Bude to len jednoduchá prezentačná stránka alebo rozsiahly e-shop? Potrebuje urobiť aj SEO, napísať nejaké články? A čo grafika?

Ako rozlíšiť profesionála od hobistu? Odpoveď: dotazníky. Bez dotazníkov a mnohých otázok to nejde. Bez stanovenia jasných požiadaviek je nemožné vypracovať presnú cenovú ponuku. Bez presnej cenovej ponuky nie je možné stanoviť očakávania a môže dôjsť k nedorozumeniam.

Poďme sa teraz pozrieť bližšie na konkrétne kroky a ceny, ktoré môžete pri tvorbe webu očakávať.

Webhosting

Prvým krokom bude zriadene webového hostingu. Inými slovami, webhosting je miesto na fyzickom serveri, kde bude vaša webová stránka uložená. V súčasnosti existuje mnoho možností, kde si môžete svoju stránku hostovať. Na Slovensku je asi najpopulárnejší Websupport. Okrem toho tu máme napríklad aj veľmi populárny HostCreators. Viac o tomto hostingu si môžete prečítať aj v článku o HostCreators.

hostcreators webhosting

Pri výbere webového hostingu treba dávať pozor na niekoľko vecí. Technické špecifikácie sa líšia len minimálne z hostingu na hosting. Pre mňa osobne je dôležitý servis. Stáva sa, že sa vyskytne problém s vašou webovou stránkou a vy tento problém musíte vyriešiť. Ak si svoj web robíte sami, potom budete odkázaní na svoje vlastné technické zručnosti alebo technickú podporu prevádzkovateľa.

porovnanie hostingov
Zdroj: http://porovnaniehostingov.sk/

Predtým, než si kúpite hosting, presvedčte sa, že je ich technická podpora rýchla a dokáže vám pomôcť s problémami. Prečítajte si recenzie a potom urobte rozhodnutie. V dlhodobom merítku vám to ušetrí čas a peniaze.

Môžete očakávať cenu medzi 5-30€/mesačne. Ak hostujete len jednoduchú webovú stránku, potom môžete počítať s nižším variantom, ale ak budete na svojej stránke mať napríklad aj videá a očakávate vysokú návštevnosť, potom to môže byť aj tých 30€/mesačne. Pri výbere webhostingu buďte naozaj opatrní. Vyskúšajte si rýchlosť podpory poskytovateľa. Nie je nič horšie, ako keď vám padne stránka a neviete sa dovolať podpory.

Doména

Doména je ďalším vstupným krokom pri tvorbe webovej stránky. Zákazníci vás musia nájsť. Doména je adresa webovej stránky. Väčšina poskytovateľov webhostingu vám vie zabezpečiť aj registráciu domény. Určite odporúčam registrovať doménu u spoločnosti, ktorá bude poskytovať aj webhosting. Je to podstatne jednoduchšie na správu.

Overte si, či je vaša požadovaná doména dostupná TU.

Cena sa líši v závislosti od koncoviek. tomarco.sk nie je to isté ako tomarco.com.

Môžete očakávať cenu medzi 12-25€/rok.

Názov domény si ale dobre premyslite. V dlhodobom časovom horizonte je prospešnejšie, ak názov domény korenšponduje s obsahom webovej stránky. Ak na svojej stránke predávate elektroniku, potom by bolo lepšie ak by sa webová stránka volala napríklad www.dobrá-elektronika.sk, narozdiel od názvu, ktorý dáva zmysle len vám www.depkd.sk (Dobrá Elektronika Pre Každú Domácnosť).

Webová agentúra a aj freelancer by vás na toto mali upozorniť a možno aj pomôcť s výberom.

Web development alebo tvorba webovej stránky

V našom predchádzajúcom článku sme písali o tom, čo by mala obsahovať každá webová stránka.

Každý projekt je iný, a preto je veľmi tažké napísať konkrétne kroky, ktoré môžete očakávať. Samozrejme, aj cena každého projektu je odlišná.

Ako freelancer sa stretávam väčšinou so začínajúcimi malými a strednými podnikateľmi. Ich požiadavka je, že potrebujú webovú stránku. Chcú sa prezentovať na internete, chcú aby ich zákazníci mohli nájsť aj online, prečítať si o nich niečo. Niektorí podnikatelia poskytujú služby, iní predávajú aj fyzické produkty.

Prvým krokom je inštalácia CMS na správu obsahu. Vo svojej práci používam WordPress. Je to najrozšírenejší CMS a je veľmi jednoduchý na ovládanie.

Úprava WordPress šablóny

Najrýchlejší a najjednoduchší spôsob vytvorenia webovej stránky je úprava šablóny. V prípade jednoduchých prezentačných webových stránok alebo online brožúr je to veľmi rýchle a lacné riešenie.

Koľko stojí vytvorenie web stránky

Úžasnou vlastnosťou WordPressu je jeho škálovateľnosť. Na začiatku si vytvoríte jednoduchú stránku a postupne, ako sa vaša firma rozvíja sa môže rozvíjať aj webová stránka.

Mojou obľúbenou šablónou je Astra, ktorá pri PRO verzii poskytuje množstvo funckionalít, ktoré iné témy neposkytujú. Táto šablóna sa krásne prispôsobí všetkým obrazovkám. Viac info nájdete tu.

Cena jednoduchej prezentácie môže byť v rozmedzí od niekoľko stoviek eur až po tisíce. Pripravil som pre vás jednoduchú kalkulačku, kde si viete sami vypočítať, koľko by váš projekt stál. Kalkulačku nájdete na konci tohto článku.

WordPress na mieru

Ak chcete, aby bola webová stránka iná ako zvyšných 90% , môžete si WordPress upraviť na mieru. Toto si vyžaduje viac času a zručností, nakoľko sa to nezaobíde bez programovania. Táto skutočnosť sa prejaví aj na cene.

Ak potrebujete, aby mala vaša stránka špeciálne funkcie ako napríklad e-shop, online rezervácie, súkromú sekciu pre platiacich zákazníkov a podobne, potom si priplatíte.

Cena v závislosti od projektu. Kontaktujte nás na info@tomarco.sk

Urob si sám alebo to nechaj na profesionála?

V článku sami alebo webová agentúra som načrtol niekoľko výhod toho, keď webovú stránku robí agentúra. Okrem toho, že vás agentúra alebo freelancer upozorní na veci, ktoré by ste si nevšimli, ich práca vyzerá profesionálnejšie.

Samozrejme, ak disponujete limitovaným rozpočtom, potom je možné urobiť jednoduchú stránku aj svojpomocne. V tomto prípade by som odporúčal WordPress a to hlavne z toho dôvodu, že neskôr, keď budete mať viac peňazí na redizajn stránky, bude to omnoho jednoduchšie ako vytvorenie stránky nanovo.

Koľko stojí vytvorenie webovej stránky

Je to ako s účtovníkom, právnikom alebo lekárom. Možno máte nejaké znalosti o tvorbe webových stránok, ale nemáte skúsenosti, systémy, checklisty a iné veci, ktoré sú na to potrebné. Svoje papiere si dáte robiť účtovníkovi, pretože je profesionál a vie, čo a ako urobiť. Ak sa cítite zle, idete za doktorom, pretože je trénovaný v rozpoznávaní chorôb. Ak máte právny problém, idete za právnikom, ktorý sa vyzná v tejto problematike.

Rovnako by to malo byť a vo svete webových stránok. Denno denne sa stretávame so stránkami, ktoré boli vytvorené ešte v 90tych rokoch a dnes sú už zastarané.

Poďme sa pozrieť na ďalšie body pri tvorbe webovej stránky.

Dizajn

A čo dizajn? Máte vytvorené logo? A kde ste nechali firemnú identitu? 

Jednoduché logo si môžete urobiť aj v Google Draw alebo si môžete dať vyrobiť logo manuál profesionálnym grafikom. Aké to bude mať výhody?

Pokiaľ ste freelancer a pre niekoho tvoríte webovú stránku, potrebujete logo použiť na mnohých miestach, v rôznych pozíciách a veľkostiach. Logo manuál vám túto prácu náramne uľahčí.

brand identity
Zdroj: https://elements.envato.com

Hneď na začiatku je dobrým zvykom vytvoriť firemnú identitu. Čo by mala obsahovať? V článku o marketingu si môžete o tejto problematike prečítať viac.

Kvalitný grafický dizajn je veľmi dôležitý a určite by ste ho nemali preskočiť.  Ak ho na začiatku obídete, skôr či neskôr sa k nemu budete musieť vrátiť.

Cena v závislosti od projektu. Kontaktujte nás na info@tomarco.sk

Obsah webovej stránky

To, čo obsahuje webová stránka je najdôležitejšia časť celej tvorby webu. Klienti častokrát nevedia, čo na webovú stránku dať.

Pozrime sa bližšie na UI a UX.

UI alebo User Interface je to, ako webová stránka vyzerá. V tomto bode by ste sa mali pýtať otázky ako napríklad:

  • je webová stránka dostatočne prehľadná?
  • dokáže  sa návštevník na stránke jednoducho a rýchlo zorientovať?
  • a čo dizajn? Ako pôsobí? Sú farby s súlade s firemnou identitiou?
  • aké efekty na stránke používate?

V UI sa riadim pravidlom, že menej je viac. Vždy sa dá na stránku pridať efekt. Na začiatok sa snažím vytvoriť minimalistický web len s tým, čo na stránke má byť. Postupne sa potom, na základe spätnej väzby, pridávajú ďalšie prvky.

Koľko stojí vytvorenie webovej stránky

UX alebo User Experience, je to, aký zážitok návštevník zo stránky získal. Aké otázky by ste sa mali pýtať v tomto bode?

  • dokáže zákazník vykonať konverziu?
  • fungujú všetky tlačidlá?
  • funguje chat box?
  • fungujú na stránke linky?
  • a iné.

V jednoduchosti by sa dalo povedať, že UI = dizajn, UX = funkčnosť. Možno je vám známe Paretovo pravidlo, ktoré z môjho pohľadu platí aj v tomto prípade. Toto pravidlo hovorí o tom, že 80% činností nám prináša 20% výsledkov. 80% času by mal developer venovať hlavne funkčnosti.

Z môjho pohľadu je UX omnoho dôležitejšie ako UI z toho dôvodu, že funkčnosť ako napríklad vytvorenie objednávky alebo rezervácia hodiny, je omnoho dôležitejšie ako to, či je stránka modrá alebo zelená.

Nemusíte so mnou súhlasiť, ale zo skúsenosti viem povedať, že klienti mi telefonujú hlavne vtedy, keď niečo nefunguje narozdiel od toho, že by chceli zmeniť pozadie stránky.

Content marketing – ako na obsahový marketing?

Kvalitná webová stránka sa nezaobíde bez dobrého textu. Síce sú naše oči na webových stránkach viac priťahované vizuálom, text je taktiež dôležitý. Prečo?

Internetové vyhľadávače ako Google, Bing, Yahoo začínajú rozumieť aj obrázkom, ale text je aj napriek tomu primárnym zdrojom informácií. Musia byť schopné naindexovať webovú stránku, inými slovami „prečítať a porozumieť tomu, čo sa na stránke nachádza„, aby ju mohli zobrazovať ľuďom, ktorí na internete niečo hľadajú.

Predstavte si, že máte e-shop s pomôckami na cvičenie psov. Ak si niekto kúpi šteniatko, je pravdepodobné, že pôjde na internet a bude chcieť nájsť už spomenuté pomôcky. Ak do vyhľadávania zadá „cvičenie psov“, vyhľadávač mu vyhodí výsledky s webovými stránkami, na ktorých sa hovorí o cvičení psov. Nemusia to byť len e-shopy, ale aj rôzne blogy, kde ľudia hovoria o svojich skúsenostiach.

Ak máte na svojej stránke články s touto tématikou, potom je tu vyššia pravdepodobnosť, že sa vo výslekoch zobrazíte práve vy.

Neexistujú žiadne fixné pravidlá, podľa ktorých by sme sa mali riadiť pri tvorbe obsahu. Sú tu skôr akési usmernenia, ktoré je dobré zakomponovať pri písaní článkov.

Na čo sa zamerať pri obsahovom marketingu?

  • písanie by malo byť pravidelné: každé 2-3 týždne
  • zdielanie krátkeho úryvku článkov na soc. médiách: LinkedIn, Facebook Page, Google+ s odkazom na webovú stránku
  • výzva ka akcii – na sieťach a aj v článkoch
    • stiahnutie návodu
    • stiahnutie 9 tipov
    • e-book
    • čo má čitateľ urobiť po prečítaní
  • sledovanie návštevnosti analytickými nástrojmi
    • počet kliknutí
    • čas strávený na stránke
    • počet okamžitých odchodov
    • počet stiahnutí
  • na sociálnych sieťach lepšie funguje obsah, ktorý vytvára možnosť pre diskusiu. Otázky, prieskumy a pod. Nielen obrázok, text a link na stránku.
  • kľúčové slová v článku by mali byť:
    • nadpise H2 alebo H1
    • určite v prvom odstavci
    • max. 2,5% z textu
    • môžu sa nachádzať v popise obrázku
    • externé linky na stránky zaoberajúce sa problematikou
    • interné linky na iné články
    • meta popis
    • krátke vety, vyhnúť sa dlhým zloženým vetám
    • odstavec nie viac ako 3 riadky
    • zvýraznené hlavné myšlienky v texte

Toto sú len niektoré z praktík, ktoré pomôžu lepšej indexácii, resp. rozpoznaniu textu internetovými vyhľadávačmi. Treba mať na pamäti, že obsahový marketing je beh na dlhé trate. Výsledky nemôžete očakávať hneď. Zvyčajne sa badateľné výsledky dostavia až podstatne neskôr o 6-12 mesiacov.

Sledovanie štatistík je nutnosťou. Netreba sa toho báť, môže vám to poskytnúť dôležité informácie a pomôcť so smerovaním.

Články si môžete písať sami a následne ich dať skontrolovať copywriterovi alebo ich môžete dať napísať priamo niekomu, kto sa týmto živí. To vám zaručí, že texty budú optimalizované aj pre vyhľadávače.

V neposlednom rade je dôležitá gramatika. Ak toto nie je vaša silná stránka, potom si svoje články dajte skontrolovať odborníkovi, ktorý vám pomôže s čiarkami, i/y, Váš/váš a inými detailami. Čudovali by ste sa, koľko ľudí si tieto chyby všíma.

Cena v závislosti od projektu. Kontaktujte nás na info@tomarco.sk

 

SEO alebo Search Engine Optimalization

Okrem vytvorenia kvalitného a autentického obsahu pre váš blog je potrebné urobiť aj optimalizáciu obsahu na webovej stránke. Pod týmto obsahom máme na mysli popisy produktov a služieb, popisy vašej firmy a vôbec všetky texty, ktoré na stránke nájdeme.

Pozor! SEO optimalizácia sa netýka len textov, je potrebné optiamalizovať aj obrázky. K obrázkom je taktiež potrebné pridať popisy a zmenšiť ich veľkosť. Zvýšiť rýchlosť načítania webovej stránky taktiež prispeje k lepšiemu hodnoteniu stránky.

V tomto článku sa tejto problematike nejdeme venovať do úplných detailov. Viac o SEO si môžete prečítať v našom predchádzajúcom článku, kde píšeme o konkrétnych krokoch, ktoré môžete urobiť pre zlepšenie.

Cena v závislosti od projektu. Kontaktujte nás na info@tomarco.sk

Ako ďalej po dokončení projektu?

Povedzme, že máte svoju novú webovú stránku vytvorenú. Či ste sa už rozhodli pre freelancera alebo webovú agentúru, dostali ste prihlasovacie údaje do CMS a očákáva sa od vás, že ju budete spravovať. Ako na to?

Možností je hneď niekoľko.

Samospráva webovej stránky

Ak sa rozhodnete, že si budete webovú stránku spravovať sami, potom sa pripravte na to, že ju budete musieť pravidelne aktualizovať, zálohovať a riešiť technické problémy. Ak tvorca webu odviedol dobrú prácu, potom by malo byť problémov menej. Ak sa ale pri práci ponáhľal a zabudol na niektoré veci, potom sa môže stať, že z toho budete mať bolesť hlavy.

Záleží naozaj od vašich skúseností a ochoty učiť sa nové veci.

Tvorba článkov je vo väčšine CMS jednoduchá, to by mal zvládnuť aj nováčik. Ak už ide o zložitejšie úpravy, tvorbu nových podstránok, zmenu dizajnu, potom budeme musieť pristúpiť k možnosti B.

Správa webovej stránky agentúrou alebo freelancerom

Ak nemáte radi technické záležitosti, úpravu kódu a neviete, kde začať, potom bude lepším riešením ponecháť správu webovej stránky na agentúru alebo freelancera, ktorý ju vytvoril. Má to niekoľko výhod.

Nemusíte sa zaoberať opakujúcimi sa činnosťami ako zálohovanie, aktualizácie. O toto všetko sa postarajú za vás. Ak potrebujete zmeniť obsah, dizajn alebo niečo iné, postarajú sa o to za vás. Ak potrebujete vytvoriť novú podstránku, prípadne rozšíriť funkčnosť webovej stránky, žiadny strach, postarajú sa o to za vás.

Samozrejme, ako aj pri iných profesiách, aj tu si za tieto služby budete musieť priplatiť.

U nás v TOMARco poskytujete rôzne balíky webovej podpory v závislosti od projektu. Líšia sa hlavne časom, ktorý klientovi venujeme. Niekto potrebuje len to, aby stránka fungovala a nemusel nič riešiť. S niektorými klientami spolupracujeme dlhodobo, riešime im správu obsahu, sociálne médiá, zmeny na webových stránkach a podobne.

V prípade e-shopov je to náročnejšie, pretože klientom poskytujeme napríklad mesačné reporty, na základe ktorých následne upravujeme webové stránky, optimalizujeme, zlepšujeme.

Cena v závislosti od projektu. Kontaktujte nás na info@tomarco.sk

Záver

Tvorba webovej stránky môže byť jednoduchá, kde si vytvoríte bezplatnú webovú stránku, ale aj zložitá ako napríklad komplexný e-shop. Každý projekt je iný, a preto nie je možné stanoviť jednotnú cenu pre webovú stránku.

V prípade, že sa rozhodujete pre freelancera alebo digitálnu agentúru, zamerajte sa hlavne na:

  • vypĺňali ste na začiatku dotazník?
  • dostali ste cenovú ponuku hneď na prvom stretnutí alebo až po spracovaní vašich požiadaviek a dotazníka?
  • aké projekty má freelancer alebo webová agentúra za sebou?
  • aké majú hodnotenia?
  • boli ste schopní stanoviť si očakávania?
  • poskytuje tvorca webu aj následný servis?
  • hovorili ste s človekom, ktorý bude osobne pracovať na vašej webovej stránke?
  • je firma, s ktorou spolupracujete komunikatívna?
  • bola reč o zmluve a platobných podmienkach?

Odpovede na tieto a podobné otázky vám môžu pomôcť pri lepšom výbere. Opýtajte sa ťažké otázky hneď na začiatku. Predídete tak možným nedorozumeniam v budúcnosti.

Aké sú vaše skúsenosti s freelancermi alebo digitálnymi agentúrami? Robíte weby? Spravujete weby? Podeľte sa s nami o vaše skúsenosti.

Koľko stojí webová stránka – kalkulačka

Vypočítajte si, koľko bude stáť vaša webová stránka. Samozrejme vytvoriť univerzálnu kalkulačku toho, koľko stojí webová stránka nie je možné. Tieto sumy berte preto len orientačne.

[bt_cc id=“122″]

Prihláste sa na odber noviniek

Každý mesiac pripravujeme množstvo zaujímavých článkov, ktoré môžu posunúť vaše online podnikanie vpred.

HostCreators - Webhosting, Hosting, Registrácia domén