Len web nestačí

Pred viac ako rokom ma oslovil potenciálny klient s požiadavkou na vytvorenie webovej stránky pre jeho nový biznis. V neskoršom veku sa rozhodol, že chce ísť podnikať a využiť svoje dlhoročné skúsenosti s prácou s drevom. Išiel vyrábať nábytok.

Podnikateľský plán vytvorený, dopyt dostatočný na to, aby sa dokázal uživiť. Venoval sa predovšetkým výrobe vstavaných skríň, kuchýň a podobne. Oslovil ma s tým, že potrebuje webovú stránku, aby sa mohol prezentovať a aby mu z webu „chodili dopyty“.

Ako zvyčajne, klientovi som ponúkol kompletný balík. Vytvorenie webu, nastavenie analytických a reklamných účtov a vôbec všetko na to, aby sa mohol začať propagovať. Keď som projekt odovzdal, odporúčal som mu, aby investoval do platenej reklamy, pretože web je nový a nikto ho cez vyhľadávanie nenájde. V prípade nových webov totižto chvíľu trvá, pokým sa vôbec začne zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania. Aj keď sa už konečne začne zobrazovať, je tu vysoká konkurencia a staršie weby sa budú zobrazovať na lepších pozíciách.

Bez propagácie to nefunguje

Tieto veci sa klientom snažím vysvetliť „polopatisticky“ bez našich výrazov ako SEO, PPC, aby im rozumel aj bežný človek, ktorý sa s týmto bežne nestretáva. Žiaľ, klient túto propagáciu nechcel riešiť. Bol presvedčený o tom, že mať webovú stránku úplne stačí. Veď doteraz nič nemal, teraz má web, ľudia si ho určite nájdu. A tak sme sa aj rozišli.

Po roku sme poslali klientovi faktúru za webhosting a poplatok za predĺženie platnosti jeho domény. Vtedy sa mi klient ozval so slovami: „Túto faktúru zrušte, ja som za celý rok nedostal ani jeden dopyt cez web, je to celé zbytočné, boli to zbytočne vyhodné peniaze, web už nechcem.“

Vôbec ma to neprekvapilo, znovu som sa ešte v rámci posledného pokusu snažil klientovi vysvetliť, ako tieto veci fungujú. Dokonca som mu ponúkol nastavenie propagácie bezplatne, aj s reklamným kreditom, ktorý vieme klientom poskytnúť vďaka tomu, že sme sa stali Google Partnerom. No, ani tu som nepochodil. Buď som zlyhal ja vo vysvetlení, alebo bol klient skalopevne presvedčený o tom, že takáto propagácia nebude fungovať.

Ako je na tom dnes?

Platnosť domény vypršala, hosting taktiež, web už dnes nefunguje. Takto skončil príbeh nádejného podnikania.

Predpokladám, že klient dodnes funguje len z odporúčaní. Som však presvedčený o tom, že ak by veci riešil komplexne, bol by na tom lepšie. Veď predsa lepšie sa vyberá z dopytov, keď ich je viac ako menej.

Čo mi z toho vyplýva?

  • Akýkoľvek marketing treba riešiť komplexne.
  • Len samotná webová stránka na propagáciu nestačí.
  • Platená reklama na Googli je výborný štart pre nový web.
  • Dlhodobo treba tvoriť na webovej stránke kvalitný obsah.
  • Treba dať o sebe vedieť aj na sociálnych sieťach.
  • Občas treba dôverovať profesionálom 🙂

Vytvorenie webovej stránky je skvelým začiatkom pre vaše podnikanie, ale nemôžeme ju vytvoriť, spustiť, nechať tak a dúfať, že prinesie potenciálnych zákazníkov.

Nákupný košík