5 tipov pre zlepšenie vášho marketingového plánu

Tvorba webovej stránky vôbec nemusí byť zložitá. Zo skúseností môžem povedať, že klienti, ktorí nemajú žiadne skúsenosti s webovými stránkami, marketingom, správou sociálnych médií a reklamou, majú veľmi skreslenú predstavu o tom, čo „všetko“ obnáša vytvorenie firemnej identity a marketingový plán. V toto článku si povieme 5 tipov, na ktoré netreba zabúdať, keď si chcete vytvoriť firemnú identitu a naštartovať vaše marketingové úsilie.

Pod pojom marketing si možno predstavíte naháňanie klientov, agresívnu reklamu, možno hľadáte spôsob, ako sa dostať do povedomia čo najväčšiemu množstvu ľudí. POZOR. Toto je jeden z častých omylov v marketingu. Ak ste nová alebo stredne veľká firma, nemôžete budovať značku ako medzinárodné firmy, ktoré majú takmer bezodný rozpočet.

Do svojho marketingu môžete naliať množstvo financií, úsilia a času, ale len s minimálnym výsledkom, pokiaľ si nepripravíte plán.

Tip č. 1: Plánujte, plánujte, plánujte.

Marketing bez plánovania je ako strieľanie naslepo. Bez jasného cieľa a podrobného plánu nebudete vedieť či idete správnou cestou, či vám marketingové úsilie prináša dostatok nových klientov a pod.

marketingový plán

Marketingové ciele by mali obsahovať veci ako napríklad:

  • metriky, ktoré budete sledovať,
  • ktoré marketingové nástroje budete používať,
  • čo budete robiť od bodu, keď získate nový kontakt.

Plán akcií je potrebné pravidelne kontrolovať a podľa možností aj upravovať. Všimli sme si, že dosahujeme lepšie výsledky, keď používame kratšie intervaly ako napríklad 12 týždňový plán v porovnaní s 12 mesačným. 12 mesiacov je príliš dlhá doba a čím je termín ďalej v budúcnosti, tým je viac nejasný. Dovtedy sa môže toho udiať veľmi veľa.

12 týždňov (3 mesiace) je ideálna doba na experiment. Po troch mesiachoch si treba plán prehodnotiť, identifikovať to, čo funguje a to, čo nefunguje. V nasledujúcom období sa zamerať viac na to, čo fungovalo, vyhodiť z plánu to, čo nefungovalo a prípadne vyskúšať niečo nové.

Hlavne na začiatkoch si toho netreba nabaliť príliš veľa. Menej je viac. Skôr sa sústreďte na menej aktivít, ale venujte im dostatok času a pozornosti. Ak sa vám osvedčia, tak v nich môžete pokračovať, a ak sa naopak ukážu ako neefektívne, potom ste nimi nestratili príliš veľa času.

Tip č. 2: Sledujte kritické metriky

Čo sa dá merať, dá sa zlepšiť.

Sledovanie metrík nie je len ROI (return on investment), ale aj

  • početk kliknutí,
  • dĺžka návštevy na webe,
  • počet okamžitých odchodov,
  • zdroje (odkiaľ návštevníci prichádzajú),
  • počet konverzií (telefonáty, stiahnutia, odoslanie správy, prihlásenie sa na odber newsletteru).

Samozrejme, toto sú len niektoré z metrík, ktoré ak nesledujete, tak by ste mali začať.

V prípade e-shopov je tých metrík omnoho viac. Produkty majú svoju cenu, a tak viete sledovať aj koľko € vám vaše marketingové úsilie prináša.

sledovanie klucovych metrik-min

Existuje veľa nástrojov, ale asi najpoužívanejším a najprístupnejším je Google Analytics. Vyššie spomenuté metriky nemusíte sledovať každý deň alebo zamestnávať niekoko, kto to bude non-stop sledovať. Stačí sa na to pozrieť raz alebo dvakrát do týždňa, prípadne aj vo väčších intervaloch. Na základe dát potom upraviť svoju stratégiu a znova to nechať ležať ľadom, až do ďalšej kontroly.

Tip č. 3: Firemná identita

V predošlých bodoch sme hovorili prevažne o webovej stránke a analytike. Teraz sa pozrime na inú stránku marketingu. Tú vizuálnu. Čo si predstavíte pod firemnou identitou? Logo, hlavičkový papier? Toto je len jedna časť.

Firemná identita je to, ako vás vnímajú zákazníci. Akými spôsobmi viete vnímanie ovplyvniť?

Logo a hlavičkový papier.

Toto je len malá časť firemnej identity a určite jej netreba venovať príliš veľa času. Pre mnohých klientov sme vytvorili jednoduché logo v Google Draw. Hlavne pre nové a začínajúce firmy je z nášho pohľadu venovanie ohromného množstva času pre tvorbu loga stratou času. Keď ste nová firma, nikto vás nepozná a či chcete alebo nie, len málokoho zaujímate. 2 až 3 hodiny sú viac ako dosť.

Vytvorenie účtov na sociálnych médiách.

  • Usudzujeme, že na svojej webovej stránke máte odkazy aj na sociálne média. Tie by mali vyzerať podobne, aby mal človek pocit, že to je firma, ktorú navštívil na webovej stránke predtým.
  • Logo by malo byť rovnaké ako na webe.
  • Všetky možné údaje, ktoré vám váš profil umožňuje vyplniť , by mali byť vyplnené.
  • Telefónné čísla a emaily by mali byť konzistentné s webovou stránkou.
  • Zvolenie správnych kanálov. Nie všetky sociálne média sú vhodné pre každú firmu. Pre nieho ako napr. beauty salón je vhodný facebook a instagram, kdeždo pre firmu pôsobiacu v priemyselnej oblasti to bude skôr LinkedIn. Je to na zvážení každého podnikateľa, ale určite si treba urobiť prieskum a rozhodnúť sa pre vhodnejšiu altrantívu.

Transakčné emaily.

transakčné emaily

Akým spôsobom budete komunikovať so svojimi potencionálnymi zákazníkmi? Keď niekto použije kontaktný formulár na webovej stránke, pošlete mu email? Čo mu poviete?

  • Nastavenie transakčných emailov vo WordPresse je pomerne jednoduché. Môžete na to použiť napríklad Contact Form 7 plugin, ktorý môže odoslať email o potvrdení doručenia správy. Je to ideálny nástroj pre vytvorenie pozitívneho prvého dojmu.
  • Prihlásenie na odber noviniek. Ďalšia výborná príležitosť na vytvorenie dobrého dojmu.
  • Fakturujete online? Existuje mnoho výborných nástrojov ako napríklad SuperFaktúra, kde si viete upraviť šablóny odoslané klientom. Vystavenie faktúry, poďakovanie ako aj odoslanie pripomienok na zaplatenie nemusí byť kostrbaté, ale viete si to prispôsobiť a urobiť lepší dojem.

Vytvorenie profesionálnych emailov, ktoré budú vaši zákazníci dostávať do svojej emailovej schránky je maličkosťou, ktorá nič nestojí ale môže priniesť neočakávané výsledky.

Komunikácia s potencionálnymi zákazníkmi

  • Oslovenia, emaily a procesy? Ako budete riešiť nového potencionálneho zákazníka, ktorý zareaguje na vaše marketingové aktivity? Budete mu telefonovať, pošlete email? Aký bude interval medzi jednotlivými emailami?
  • Ako bude riešit sťažnosti?

Pre väčšinu firiem nie je možné konkurovať veľkým gigantom  v marketingových aktivitách ako aj rozpočtom. Mnohé z týchto veľkých firiem majú celé tímy ľudí, ktorí riešia len marketing a nič iné. Ak čítate tento článok, potom je možné, že patríte práve do skupiny podnikateľov, ktorí majú limitovaný rozpočet a málo zamestnancov. Je dosť možné, že si všetky tieto veci riešite sami.

Preto je potrebné zamerať sa na tie oblasti, ktoré budú mať najväčší dopad. Mnoho z vyššie spomenutých techník je možné automatizovať, a preto sa tomu stačí povenovať na začiatku a potom už len priebežne upravovať.

Tip č. 4: Tvoríte obsah?

Aký obsah?

Marketing nie je len o reklame a ponuke akciových služieb a produktov, vianočných zľavách a pod. Keď vidím akciové vianočné zľavy už na začiatku októbra, tak mi je zle. Väčšina ľudí je už týchto „gíčových“ marketingových aktivít presýtena.

Poďme sa pozrieť na to, ako môžeme zaujať a premeniť potencionálych záujemcov na spokojných klientov.

Tvorba osbahu môže mať rôžne formy. V tomto článku nebudem zachádzať do detailov, skôr sa na to pozrieme z nadhľadu. Akými spôsobmi môžete tvoriť obsah:

  • Blog. Toto je azda najrozšírenejší a najjednoduchší spôsob tvorby obsahu. Predpokladajme, že máte svoju webovú stránku. Potom je taktiež veľmi pradepodobné, že si na nej môžete vytvoriť sekciu blogu, kde budete pridávať nový obsah.
  • Vlog. Podobne ako pri blogu, kde píšete o svojich tipoch, návodoch, skúsenostiach, v prípade vlogu o tom hovoríte.
  • Tipy. Ste špecialista v nejakej oblasti? Ste účtovník, právnik, zubár, inštalatér? Potom máte v rukáve iste mnoho tipov, s ktorými by ste sa mohli podeliť.
  • Návody. Návody sú konkrétne „krok za krokom“ riešenia problému.
  • Infografika. Poznáte veľa faktov alebo pracujete s číslami? Infografika je veľmi dobrý spôsob šírenia obsahu, pretože je pútavý a jednoduchý na porozumenie aj v prípade, že hovoríte o zložitých veciach.

Spôsobov by ste určite našli aj viac. Obsah, ktorý vytvoríte by mal byť pútavý a v neposlednom rade by mal poskytovať čitateľovi hodnotu.

V tejto forme marketingu nemôžete očakávať výsledky hneď. Je nepravdepodobné, že po prečítaní jedného návodu sa k vám budú hrnúť desiatky ba až stovky zákazníkov. Čo tým dosiahnete je to, že zo seba vytvoríte autoritu v danej oblasti. Je to beh na dlhú trať, ale ak to so svojím biznisom myslíte vážne, potom sa netreba ponáhľať, ale investovať čas do tejto formy.

Tip č. 5: Sledujte konkurenciu a buďte o krok vpred

Tento tip môže znieť ako klišé, ale je rovnako dôležitý ako predošlé tipy. Viete, čo robí vaša konkurencia, akú má ponuku služieb, akú pridanú hodnotu poskytuje, aké marketingové nástroje využíva?

Trh sa vyvýja rýchlo. V niektorých oblastiach možno pomalšie a v iných naopak rýchlejšie, ale vo všeobecnosti napreduje. Držte krok s novými trendmi, nástrojmi a inováciami.

Netreba sa zamotať v nekonečnej analýze. Určite nebude využívať všetky nové nástroje alebo technológie. Je to nemožné časovo a finančne. Skôr vám to pomôže v plánovaní svojich budúcich marketingových aktivít a hodnotení dosiahnutých výsledkov.

 

Zaujímalo by nás aké marketingové nástroje využívate a aký s nimi máte úspech. Aké sú vaše skúsenosti? Nechajte nám komentár dole pod článkom.

1 názor na “5 tipov pre zlepšenie vášho marketingového plánu”

Komentáre sú uzavreté.